23948sdkhjf

Myten om 1 000-eurochauffören är bekräftad

Chaufförslöner på 9 000 kronor i månaden är inte ovanligt bland lastbilsförare som trafikerar norska och svenska vägar. Det framgår tydligt av en ny undersökning som genomförts av norska Yrkestrafikkforbundet, YTF.
- Vi har hört många myter om 1000-eurochauffören, och i den här undersökningen blev myten bekräftad, säger det norska Yrkestrafikkforbundets förbundsledare Svein Furöy. En fjärdedel av alla tillfrågade förare fick 1 000 euro eller mindre i lön.
Svein Furöy framhåller att det av undersökningen framgår att många som kör på de skandinaviska vägarna har en lön som de omöjligt kan leva på när de bedriver regelbundna transporter i de skandinaviska länderna. Han påpekar också att 40 procent av de norskregistrerade tunga fordonen har utländsk förare bakom ratten.
Undersökningen genomfördes som ett led i arbetet med att samla in dokumentation för att få tariffavtalen i Norge allmängiltigförklarade. Närmare 500 långtradarchaufförer har svarat på en anonym undersökning som YTF gjorde i samarbete med det norska trafikverket – Statens Vegvesen – i Svinesund den 1 – 3 juli.
I undersökningen uppger nästan var fjärde chaufför att de tjänar mindre än 9 000 svenska kronor i månaden före skatt. 29 av förarna svarade att de tjänar under 600 euro i månaden, det vill säga under 5 500 svenska kronor före skatt.
Svein Furöy konstaterar att det rådande läget innebär att social dumpning i transportnäringen i praktiken är laglig.
63 procent av chaufförerna i undersökningen uppger att de kört cabotage i Norge den senaste tolvmånadersperioden, men av undersökningen framgår inte hur stor andel av denna tredjelandstrafik som är laglig respektive olaglig.
- Polackerna är välrepresenterade i undersökningen och också dem som får lägst lön, säger han. YTF kommer därför att jobba vidare med kravet om allmängiltigförklaring, så att social dumpning blir olaglig.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065