23948sdkhjf

Biobränsle till spillo med kilometerskatt

Vissa skogsprodukter, som biobränsle, kommer att bli kvar i skogen om en kilometerskatt införs. Transportkostnaderna befaras bli för höga.
Det hävdar SCA Logistics vd Magnus Svensson och Skogsindustriernas transportdirektör Karolina Boholm – som företrädare för Sveriges största transportköpare, skogsindustrin – i en debattartikel i Norran.se.

”Nästan var fjärde lastbil och vartannat godståg transporterar skog och skogsprodukter. Vi är därför en av de branscher som skulle drabbas hårdast om den så kallade kilometerskatten skulle bli allvar”, skriver de.

Kilometerskatten, eller den avståndsbaserade vägslitageavgiften som förespråkas av Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet, skulle slå hårdast mot den del av industrin som transporterar gods långa avstånd, som i glesbygden i norra Sverige:

”Men skogen växer där den växer och skogsindustrin är beroende av lastbilstransporter där inga alternativ finns. I norra Sverige är skogsindustrin både stark och viktig, men en skatt på avstånd, som ju kilometerskatten är, kan bidra till att försämra förutsättningarna rejält”, menar transportköparna.

Effekten om en vägslitageavgift skulle införas menar de skulle bli att vissa skogsprodukter, som det lågt prissatta biobränslet från skogsindustrin, inte längre skulle vara värt att forsla bort utan skulle bli kvar i skogen. Det skulle bland annat drabba kraftvärmeverk som drivs med skogsråvaror, vilket skulle kunna trissa upp värmepriset för slutkonsument.

”En skatt på 1,40 kronor per kilometer skulle innebära över en miljard i ökade kostnader per år, bara för skogsindustrin”, skriver Magnus Svensson och Karolina Boholm.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062