23948sdkhjf

Förändringens vindar blåser

Det blåser nya vindar i politiken, och mycket tyder på att den politiska kartan kan komma att ritas om efter valet. Även Transport & Logistik Idag genomgår förändring.
Transport & Logistik Idag har fått en ny form och bättre struktur på innehållet. Omgörningen är ett led i tidningens modernisering.

Vår senaste läsarundersöking visar att tidningen har hög trovärdighet, upplevs som lättläst, initierad och saklig. Men vi kände att tiden nu är mogen för en yttre uppfräschning. Nya Transport & Logistik Idag ska uppfattas som angelägen, tidsenlig och inbjuda till läsning.

Tidningen har fått nya, tydliga och modernare vinjetter för att lyfta fram innehållet på ett mer lockande sätt.

Ett antal nya vinjetter tar plats i det nya formatet, bland andra ”På Spaning”, ”Efterfest” och ”I fokus”. I denna utgåva består vinjetten ”I fokus” av ett valspecial med intervjuer med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (m), och Trafikutskottets ordförande Anders Ygeman (s), där de får ge svar på ett antal transportpolitiska frågor med anledning av höstens riksdagsval.

Personligen uppmanar jag alla våra röstberättigade läsare att använda sig av den rättighet man som svensk medborgare har att få rösta i politiska val.

Mycket tyder på att den politiska kartan kan komma att ritas om och att ett antal nya partier med endast en eller ett fåtal frågor på den politiska agendan kan komma in i riksdagen. Det blåser nya vindar i politiken. Mer av särintressen, enfrågepartier och personval präglar flera av de nya partierna. Behovet och nyttan av helhetssyn byggd på idéer och samhällsanalys marginaliseras. Då krymper också i praktiken politikens handlingsutrymme, och politik blir en marknad där väljarna blir kunder snarare än medborgare. Man ”köper” bara det som är bra för just mig.

När det gäller trafik, transporter och logistik så råder det inget som helst tvivel om att det krävs såväl helhetssyn som samhällsanalys för de politiker som väljs till ministrar och trafikutskottsledamöter efter höstens val.

Det finns en uppenbar risk att något enfrågeparti eller annat relativt nytt parti blir vågmästare som Ny Demokrati blev i början av 1990-talet. Det vore olyckligt och egentligen odemokratiskt om en liten del av befolkningen ska få avgöra villkoren för merparten av befolkningen.

Väljarna blir förlorarna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079