23948sdkhjf

Trupperna samlas för tyngre transporter

74-tons lastbilar måste implementeras snarast. Det var budskapet i ett gemensamt ställningstagande från 22 svenska organisationer, från transportköpare till industri, arbetsgivare och fack, som lämnades över under måndagen
Organisationer som Svensk Handel, Teknikföretagen, Skogsindustrierna, LRF, Sveriges Hamnar, Transportarbetareförbundet, Sveriges Åkeriföretag, IF Metall, Pappers, Bil Sweden och Transportgruppen har tillsammans tagit fram ett ställningstagande för att skynda på implementeringen av 74-tonsekipage på de svenska vägarna. Ställningstagandet lämnades över till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd vid en hearing som Näringsdepartementet satt upp med anledning av Trafikverket och Transportstyrelsens uppdrag kring 74-tonslastbilar.

"I över fem år har forskning och tester av lastbilar med högre lastkapacitet pågått. Finland har, bland annat baserat på svensk forskning, höjt bruttovikten för lastbilar till 76 ton från 1 oktober 2013. Vi vill att även Sverige höjer bruttoviktsbestämmelserna och utnyttjar möjligheten till redan tillåtna axeltryck och redan tillåtna fordonsdelar, för både befintliga och nya fordon. Att implementera tyngre lastbilar av normallängd är ett första och viktigt steg. Vi vill se en snabb implementering av 74 tons fordon av normallängd under 2014", skriver organisationerna bland annat.

– Detta är en viktig åtgärd som har stor betydelse för skogsindustrin och för miljön. Minskad miljöpåverkan och färre lastbilar på vägarna stärker industrins konkurrenskraft och förbättrar trafiksäkerheten. Vi kan göra det med dagens teknik och fordon - genom att implementera en bruttovikt om 74 ton. Finland har redan höjt sin bruttovikt och vi vill att detsamma görs i Sverige, säger Carina Håkansson, vd Skogsindustrierna, i ett pressmeddelande.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078