MaserFrakt upphör med mångårigt vinterväghållningsuppdrag
Till följd av en alltför pressad prisbild väljer MaserFrakt Anläggning nu att avsluta sitt vinterväghållningsuppdrag för Skanska i driftområde Borlänge – Ludvika.
- Man skulle kunna säga att det är en epok som går i graven, eftersom MaserFrakts åkare historiskt har utfört vinterväghållningen i detta område sedan 1940-talet, säger Arne Helmersson, vd i MaserFrakt Anläggning. Trafikverket – som är huvudman för olika vägentreprenader – ställer generellt höga miljökrav på våra delägares fordon – minst Euro 4 - där de är beställare. Hittills har Trafikverket – som är Skanskas huvudman för detta vinterväghållningsuppdrag – ställt höga miljökrav på våra delägares fordon (minst Euro 4), där Trafikverket är beställare. Tyvärr har Trafikverket nu sänkt dessa krav till Euro 3 vid vinterväghållning, trots att våra delägare har investerat i modernare fordon som uppfyller miljökrav enligt Euro 4 och Euro 5.
MaserFrakt Anläggning bedömer att det dessutom finns svårigheter att med denna låga prisbild hitta nya entreprenörer som vill göra investeringar i fordon och utrustning för vinterväghållningsuppdrag.
- De ersättningsnivåer som Skanska erbjuder är enligt vår bedömning för låga för att det för våra delägare ska vara motiverat att binda upp sig med den jour/beredskap det innebär att ansvara för vinterväghållningsuppdrag, säger Arne Helmersson. En sådan jour/beredskap innebär att berörda delägare ”sitter fast” under ett halvår för att kunna utföra uppdrag för andra uppdragsgivare och beställare.
MaserFrakt Anläggning beklagar de låga ersättningsnivåerna. Detta eftersom vinterväghållning är en viktig samhällstjänst som borde värderas och ersättas i likhet med Räddningstjänstens arbetsuppgifter – inte minst för att förebygga att dessa inte behöver agera.
- Från MaserFrakt Anläggnings sida är vi övertygade om att det hade blivit ganska högljudda protester om exempelvis Räddningstjänstens arbetsuppgifter hade handlats upp på motsvarande sätt som nu sker med Skanskas vinterväghållningsuppdrag för Trafikverket i driftområde Borlänge – Ludvika, säger Arne Helmersson.
MaserFrakt Anläggning beklagar de låga ersättningsnivåerna också med tanke på Trafikverkets ambitiösa etiska förhållningssätt – Nollvisionen - som är grunden för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige och som är fastställt genom ett beslut i riksdagen. Nollvisionen är bilden av en framtid där människor inte dödas eller skadas för livet i vägtrafiken.
- Vi tycker det är fel när prisbilden i det här fallet kan få påverkan på trafiksäkerheten., säger Arne Helmersson. Från MaserFrakt Anläggning vill vi tacka Trafikverket, Skanska och alla trafikanter för närmare 20 års utförande av detta uppdrag.