Sjöfarten säkerställer Förbifart Stockholm
DEBATT. Trafikverket borde låta allt material som ska transporteras bort från bygget av Förbifart Stockholm gå med sjöfart, tycker Erik Froste, vd för Södertälje Hamn och en av initiativtagarna till Ostkusthamnar i Samverkan.
Jag har träffat en av de underentreprenörer som hoppas på att få en del av arbetet för projektet. Totalt ska 25 miljoner ton sten, under fem år, transporteras ut ur tunnlarna. Enligt miljötillståndsansökan ska cirka 8–9 ton av volymerna tas ut från byggarbetsplatsen med hjälp av sjöfart. Den resterande delen kommer att transporteras bort med lastbil.
Sjöfarten är ett miljövänligare alternativ och avlastar dessutom den ansträngda väg- och järnvägstrafik som går genom Stockholm. Sjöfarten är det transportslag som släpper ut minst koldioxid per tonkilometer – så varför väljer inte Trafikverket att låta allt från bygget transporteras bort med sjöfart?
Trafikverket har i många fall visat att de värnar om både säkerhet och miljö. De har exempelvis varit i framkant när det gäller att kräva alkolås i fordon som de upphandlar – vilket har lett till att det några år senare finns en hel flotta lastbilar i regionen som är utrustade med alkolås. Ett jättebra initiativ som nästan inte kostat någonting. Om de bara kunde tänka lika kreativt och framåt när det gäller sjöfarten.
Tänk om de skulle kräva att 80 procent av alla bergmassorna ska ut med pråm/fartyg. Vilken kunskapsbas som hade byggts upp, kunskap som Sjöfartssverige till stor del saknar. Vi skulle få hit bogserbåtar och pråmar. Plötsligt skulle ögonen öppnas för andra möjligheter, transporter containers, skrymmande projektgods och lågvärdigt återvinningsgods, listan kan göras lång, allt med sjöfart som har en gratis infrastruktur i form av Mälaren. Förbifarten byggs för att avlasta trycket på vägarna. Låt oss därför inte belasta vägarna extra under bygget av förbifarten med över 15 miljoner ton bergmassor. Jag vet att vi kan bättre. Tänk rätt – tänk vågrätt.
Erik Froste, vd Södertälje Hamn