23948sdkhjf

Heta känslor kring Förbifart Stockholm

Både förespråkare för och demonstranter mot Förbifart Stockholm mötte toppolitiker vid det symboliska första spadtaget till jättebygget som togs på tisdagen.
En orkester konkurrerade med demonstranternas skanderande - ”Förbifart Stockholm – Highway to hell” – när byggstarten ett av Sveriges största infrastrukturprojekt genom tiderna symboliskt ägde rum under pompa och ståt.

– Om den här vägen får Stockholm att hålla ihop från norr till söder – så ska den byggas. Men det är inte bara en Stockholmsfråga, det är en Sverigefråga. Stockholmsregionen är en så pass viktig länk mellan norra och södra Sverige att förbifarten är viktig för hela landet, menade infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Kommunalråd från samtliga av de fem direkt berörda kommunerna längs den 21 kilometer långa trafikleden som är tänkt att sträcka sig från Kungens Kurva i Huddinge i söder, via Stockholm, Ekerö och Järfälla till Häggvik i Sollentuna, fanns på plats och var alla mycket exalterade.

– Kungens Kurva är idag norra Europas största handelsplats, och har stor potential att växa ordentligt – både vad gäller handel och bostäder, konstaterade Daniel Dronjak Nordqvist(M), kommunstyrelsens ordförande i Huddinge kommun.

Det som har hämmat utvecklingen de senaste åren menar han är den kraftigt överbelastade E4:an.

Men med Förbifart Stockholm möjliggörs den utveckling som Huddinge enligt Daniel Dronjak Nordqvist står redo för:

– Därmed kan tusentals nya jobbtillfällen skapas, inte minst för ungdomar, säger han.

Tillsammans med Catharina Elmsäter-Svärd, landshövding Chris Heister och Helena Sundberg, Trafikverkets regionchef i Stockholm, tog de fem kommunföreträdarna ett första symboliskt spadtag i en sandhög – uppbyggd som en miniatyr av förbifarten. Ett spel för gallerierna, hävdade motståndarna till förbifarten, som är övertygade om att bygget stoppas efter riksdagsvalet.

Vilket även infrastrukturministern tycks frukta, eller åtminstone framhåller i ett politiskt utspel:

– Jag säger bara: Äntligen! Men den politiska kampen är inte slut ännu. Idag går Vänsterpartiet och Miljöpartiet ut ännu tydligare än tidigare och säger att de ska stoppa Förbifart Stockholm. Därmed skulle jag vilja säga att det är bara en alliansregering och Fredrik Reinfeldt som statsminister som är en garant för att förbifarten verkligen byggs nu.

Motdemonstranterna motsätter sig att man satsar miljarder på nya vägar – istället för att lägga dem på kollektivtrafik, cykelvägar och spårbunden trafik. Förespråkarna kontrar med att det inte handlar om antingen eller, utan att både framkomligheten på vägarna och kollektivtrafik samt gång- och cykelbanor måste utvecklas för att huvudstadsregionen inte ska stagnera.

I Sollentuna, där byggstartsceremonin alltså ägde rum, har man väntat länge på Förbifart Stockholm:

– Vi har verkligen jobbat hårt för Sollentuna, för att både boende och företagare ska känna sig nöjda och tittat på allt ned till hur förbifarten kan påverka kommunen vad gäller buller och partiklar och är noga med att ställa tydliga krav på Trafikverket när det gäller att hålla nere gränsvärden. Men vi har samtidigt varit aktiva och alerta hela vägen, och sett till att göra vår del för att underlätta byggandet, säger Thomas Ardenfors, ordförande i kommunstyrelsens plan- och exploateringsutskott i Sollentuna till Transport & Logistik Idag/Transportnet.

– Det är en stor dag idag när spaden sätts i marken. Det är 40 år för sent egentligen, men det är likväl inte för sent.

Nu väntar en byggperiod om cirka 10 år för Förbifart Stockholm, mastodontprojektet med en budget på 27,6 miljarder kronor. Såvida spadarna inte stoppas efter riksdagsvalet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.144