23948sdkhjf

Så vill Transportstyrelsen reglera 74-tonsekipage

Inför en ny bärighetsklass för upp till 74 tons fordonståg, tillåt 32-metersekipage på allmänna vägar och kräv lämplighetsbesiktning. Det föreslår Transportstyrelsen i sitt regeringsuppdrag.
Effektivare transporter och mindre belastning på miljön. Det är Transportstyrelsens syfte med de regeländringar för att tillåta tyngre och längre fordon på svenska vägar som nu föreslås.

Förslaget innebär att fordonsekipage på upp till 32 meter ska tillåtas på allmänna vägar – så länge de är sammankopplade enligt det EU-gemensamma modulsystemet.

En ny bärighetsklass för vägar, BK4, föreslås, där fordonståg med en bruttovikt på upp till 74 ton tillåts. För vägar med BK1 vill man höja maxvikten så att det där blir tillåtet att köra med upp till 64-tonsekipage. Vilka vägar som ska tillhöra BK4 ska Trafikverket och kommunerna få ett bemyndigande att meddela föreskrifter om.

För fordon på över 60 ton eller 25.25 meter vill Transportstyrelsen att det ska krävas en särskild lämplighetsbesiktning som ställer extra höga krav på stabilitet, bromsar, kopplingar och framkomlighet.

– Vi ser inte att dagens höga trafiksäkerhet behöver försämras genom att längre och tyngre fordonståg införs. Även om det tar lite längre tid att köra om ett långt fordon, blir det totalt sett färre tunga fordon på vägarna. Färre tunga fordon innebär också en minskad miljöbelastning, säger Transportstyrelsens generaldirektör Staffan Widlert i ett pressmeddelande.

Transportstyrelsens förslag är frukten av det uppdrag man tilldelades av regeringen i april, och som nu genomförts i samarbete med Trafikverket.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109