Världspremiär för Econic med gasdrift
Mercedes lastbil Econic har nu haft världspremiär som gasdriven version.
Det är ingen överdrift att påstå att Econic i det närmaste har blivit branschstandard bland renhållningsfordon i de svenska storstäderna. Förutom att fordonet matchar upphandlingskraven beror det på den extremt lågbyggda hytten med ett insteg som påminner om en stadsbuss.
I Sverige blev Econic med gasdrift snabbt mycket populär, med många fordon som körs med biogas och med ytterst låga koldioxidutsläpp.
I fjol kom nya generationens Econic, och i år var det alltså världspremiär för den gasdrivna versionen med en motor som uppfyller Euro 6-standarden just i Sverige.
Den unika hyttdesignen är nästan den enda punkten som inte är ändrad på lastbilen. Redan när man kommer in i lastbilen märks att instrumentbrädan är helt ny. Parkeringsbroms och växelväljare sitter i samma höjd som ratten och knapparna på instrumenteringen kan tilldelas olika funktioner för att ge bästa ergonomi för varje jobb. Det finns också mer plats för muggar, matlådor och annat utan att det inkräktar på rörelsefriheten i hytten.
Chassiet har förstärkts och lättats, och med den nya placeringen av chassikomponenter bakom hytten blir det nu lättare att montera påbyggnader. Econic finns i 4x2, 6x2 eller 6x4 konfigurationer som chassi eller trailerdragare. Hjulbaserna är från 3,45 till 5,7 meter och totalvikten är på 26 ton.
Luftfjädring på alla axlar och stabilitetskontroll (ESP) är standard i alla utföranden.