Längre godståg är tekniskt möjligt
Godståg som är längre än 630 meter skulle kunna trafikera den svenska järnvägen rent tekniskt – men det kräver uppoffringar för systemet.
– En slutsats är att det är tekniskt möjligt att trafikera godståg som är längre än 630 meter men att det finns organisatoriska hinder. Att köra längre tåg kan kräva någon form av uppoffring för systemet och dess aktörer, till exempel i form av längre restider för tågresenärer. Balansgången mellan olika för- och nackdelar är en central fråga, säger Inge Vierth projektledare och forskare på VTI.
Försöket genomfördes inom ramen för Elvis-projektet, av VTI, Linköpings universitet, Trafikverket, Skogsindustrierna samt fem företag inom skogsindustrin. Slutsatserna får projektgruppen att föreslå att man använder dedikerade kanaler i vissa korridorer – där investeringar för att hantera 750-meterståg redan är gjorda – som en tillfällig åtgärd. För att möjliggöra en mer omfattande trafikering av längre godståg krävs investeringar i bland annat mötesspår, terminalspår och förbi-gångspår. Kalkylerna visar dock att det handlar om relativt små investeringskostnader, och att återbetalningstiden blir kort.
– Diskussioner med företagen som ingår i projektet samt tidigare forskning visar att näringslivets transportkostnader per transporterat ton gods kan reduceras genom att använda längre godståg. Skalfördelarna kan dock bara utnyttjas om inte hela lokets dragkraft utnyttjas redan idag, säger Inge Vierth.