100 fick körförbud i lastbilskontroll
100 av 386 kontrollerade lastbilar fick körförbud under tre kontrolldygn i förra veckan (2 – 4 september). Bland annat stoppades en svensk chaufför som hade sin senaste godkända dygnsvila för mer än två veckor sedan.
Under dessa tre dagar hade Statens vegvesens lastbilskontrollanter tagit in 386 lastbilsekipage för noggrann kontroll. 170 böteslappar skrevs ut, och 100 lastbilsekipage fick körförbud och var tvungna att åtgärda en eller flera punkter innan de fick fortsätta sin färd.
- Detta är för dåligt och visar att vi måste intensifiera våra kontroller ännu mer, säger Ronny Lindesteg, Statens vegvesen till at.no. Det var en hel del tekniska brister. Flera släpvagnar hade sprickor i bärande konstruktioner. Dessutom stoppades många med överlast. Speciellt dem som fraktade grus och andra lösa massor.
Ronny Lindesteg och hans kollegor utfärdade överlastavgifter på sammanlagt mer än 50 000 norska kronor. Bland de mest allvarliga bristerna var ett ekipage som helt och hållet saknade bromsar på släpet. Resultatet blev avregistrering och anmälan. Både förare och fordon var från Norge.
Kontrollanterna upptäckte också flera grova brott mot kör- och vilotidsbestämmelserna. 798 chaufförsdygn och 62 chaufförer blev kontrollerade. Av dessa fick 19 en muntlig tillsägelse medan 10 blev rapporterade.
- Vi stoppade bland annat en svensk chaufför som hade sin sista godkända dygnsvila för över två veckor sedan, säger Ronny Lindesteg till at.no.
En dansk chaufför uppmanades att låta sitt ekipage stå i 45 timmar då han inte hade tagit ut sin veckovila. Dessutom var det en hel del fusk med körkort och förarkort, bland andra en bussförare som körde med en annan persons förarkort.
- Vi ser mycket allvarligt på sådana överträdelser, säger Ronny Lindesteg. Man ska vara utvilad när man sitter bakom ratten, annars kan det få ödesdigra konsekvenser.