23948sdkhjf

EU-nej till lägstanivå för transporter

EU-domstolen underkänner den italienska lagen som anger en ”mini-kostnad” för vägtransporter baserad på bränslekostnad och sociala faktorer. EU-domstolen beslutade detta i torsdags, den 4 september.
Lagen innebär en inskränkning av konkurrens inom den inre marknaden vilket strider mot EU-rätten och en aktör från ett annat land är därmed fri att erbjuda transporttjänster till en kostnad som underskrider den ”mini-kostnad” som den italienska lagen stadgat och som fastställts av åkarorganisationer och transportköparorganisationer.
Beslutet innebär att även en liknande mini-kostnad i Sverige skulle underkännas av EU-domstolen om den inskränker, förhindrar eller förbjuder en utländsk åkare att erbjuda transporttjänster till en lägre kostnad – och det även om denna mini-kostnad skulle vara en överenskommelse mellan branschorganisationer.
Tommy Pilarp, Förbundsdirektör och Förbundsjurist i Sveriges Transportindustriförbund, välkomnar EU-domstolens beslut.
- Transportindustriförbundet ser positivt på EU-domstolens dom som egentligen bara slår fast den princip som borde vara självklar, nämligen att det inte är olagligt att erbjuda en tjänst – i detta fall transporter – till en lägre kostnad än konkurrenterna men att det därmed inte är förenligt med EU-rätten att söka begränsa denna rätt, säger han till Transport & Logistik Idag/Transportnet.
Tommy Pilarp konstaterar att enligt EU-domstolen det faktum att mini-kostnaden fastslogs efter överenskommelse mellan åkarorganisationer och transportköparna inte innebär att en enskild aktör kan förbjudas eller förhindras att sätta ett lägre pris än denna mini-kostnad.
- Och så länge övriga lagar och regler följs kan sålunda enskilda aktörer inte förbjudas att erbjuda transporttjänster till en lägre kostnad, en princip som nu slagits fast av EU-domstolen och som nu gäller inte bara i Italien utan i hela EU och således även Sverige.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063