Tre rederijättar sjösätter storallians
De tre rederijättarna CMA CGM, China Shipping och UASC bekräftar på tisdagen att de planerar att forma en ny stor containerallians. Alliansen ska ses som ett bemötande på P2-alliansen där rederijättarna Maersk Line och MSC samarbetar i containertrafiken.
Samarbetet omfattar samarbete på rutterna Asien – Europa, Asien – Medelhavsområdet, Asien – USA:s västkust och Asien – USA:s östkust.
Det handlar om fyra veckobaserade seglatser mellan Asien och Europa, som kompletterar CMA CGM:s befintliga seglatser, samt fyra veckobaserade seglatser mellan Asien och Medelhavsområdet, varav två till Medelhavsländerna, en till Adriatiska kusten och en till Svarta Havet. Seglatsen till Svarta Havet är det enda på marknaden.
Det handlar dessutom om fem veckobaserade seglatser till USA:s västkust, varav fyra till Kalifornien och ett till nordöstra USA vid kanadensiska gränsen.
Det handlar också om två seglatser mellan Asien och USA:s östkust.
CMA CGM kommer inom kort att tillkännage detaljer för de transatlantiska anlöpen.
Alliansen kommer att trafikera tre huvudtrader, kommer att ha 159 fartyg i sin flotta med en kapacitet på 1,5 miljoner TEU. Alliansen kommer att ha 199 veckoanlöp och man kommer att trafikera 93 hamnar.
För att denna allians ska kunna sjösättas krävs godkännande av U.S. Federal Maritime Commission.