Halverade farledsavgifter och slopad banskatt
Finlands regering föreslår en temporär lag för att sänka farledsavgifterna och slopa banskatten. Skälet är att den finska regeringen vill kompensera för de tilläggskostnader som EU:s svaveldirektiv orsakar sjöfarten och järnvägstrafiken.
Enligt förslaget ska farledsavgifterna halveras 2015 – 2017. Under samma period ska ingen banskatt verkställas i godstågtrafiken.
Sänkningen av farledsavgifterna och uppbördsfriheten för banavgiften minskar temporärt den finska statens intäkter med sammanlagt 55,7 miljoner euro per år. Målet med åtgärderna är att minska näringslivets, särskilt industrins, kostnadsbelastning.
Farledsavgiftens pris per enhet sänks med tyngdpunkt på lastfartyg och de bästa isklasserna. Isbrytare som utför isbrytning på uppdrag av det finska trafikverket är i fortsättningen helt befriade från att betala farledsavgift. Denna ändring är stadigvarande.
De bestämmelser om farledsavgift som tillämpas i Saima kanal och Saimens vattenområde förtydligas. Farledsavgift tas ut endast när ett fartyg färdas från en havshamn på kusten till en hamn i Saimen eller från Saimen till en havshamn på kusten.
Dessutom vill den finska regeringen upphäva det separata och föråldrade systemet med lästavgift. De medel som fartygen har betalat i lästavgift har delats ut som understöd till välfärdsverksamhet till förmån för sjömän samt för att främja sjöräddningsverksamheten. Avsikten är att denna verksamhet i fortsättningen helt ska finansieras med arbets- och näringsministeriets, undervisnings- och kulturministeriets och inrikesministeriets budgetmedel och att lästavgiften ska beaktas i farledsavgiften.
Till lagen föreslås ett nytt förfarande om det i isklassregistret saknas anteckning om ett fartygs isklass eller anteckningen upphört att gälla. Fartygets farledsavgift ska i så fall räknas ut enligt det pris per enhet som fastställts för den lägsta isklassen.