Automatiserad framgång i Södertälje
Södertälje Hamn har rationaliserat bort flera administrativa tjänster genom att investera i en modern automatiserad gate, helintegrerad med terminalsystemet. Nu vill flera hamnar göra detsamma.
En brytpunkt kom 2009, då Södertälje Hamn bytte till ett nytt terminalsystem från leverantören Hogia. Ett standardsystem, som sedan dess justerats för just Södertäljes behov. 2011 investerade man i en automatiserad gate, som fotograferar varje registreringsskylt och enhet som passerar – i farten. Det har gjort att man har en väldigt bra spårbarhet på godset.
– Idag kan vi följa godsets väg under hela transporten, varje rörelse registreras, och dessutom med så lite manuell hantering som möjligt, förklarar Tomas Zackrisson.
Även internlogistik på terminalen och i hamnen flyter smidigare.
– Man vill ju flytta en enhet så få gånger som möjligt och så korta sträckor som möjligt. Helst vill vi inte flytta den mer än en gång – det har vi varken betalt för eller tid med, konstaterar Tomas Zackrisson.
Autogaten har gett stora effektiviseringar. Uppskattningsvis har två–tre administrativa tjänster kunnat sparas in. Idag är man dock 12 anställda, mot 19 när siffran var som högst.
– Under den tiden har vi dessutom haft en tillväxt. Och det är mycket lättare att skala upp nu när vi har en god grund att stå på.
Idag ligger man på en terminaltid på i snitt 10 minuter.
– Det är väldigt snabbt om man jämför med andra i branschen. Tidigare har vi legat på mellan 15 och 20 minuter, säger Tomas Zackrisson.
Idag ser han att det är allt fler hamnar som börjar spana på autogaten:
– Det är många som kommer och tittar och är nyfikna. Flera stycken är på väg att göra samma resa, inte bara containerhamnar, utan som hanterar något sorts gods.