Premiär för 730-meterståg
Nu har det första 730 meter långa godståget kört på Västra stambanan, från Örebro till containerterminalen i Göteborg.
– Att kunna köra med ett 730 meter långt och fullastat tåg är oerhört effektivt. Vi får med 16 containrar mer på varje tåg jämfört med ett som är 630 meter långt. Genom att öka volymen i varje tåg, kan vi ge våra kunder bättre och snabbare service, säger Tommy Jonsson, säljchef på TMRail.
För att kunna ta emot längre tåg har APM Terminals en investeringsplan på drygt 800 miljoner kronor fram till 2016, som bland annat omfattar förlängda spår inne på terminalen, ett sjätte järnvägsspår samt två nya järnvägskranar.
– Att kunna köra med långa tåg ökar järnvägens konkurrenskraft. Och för tågoperatörerna handlar det om att kunna öka sin lastkapacitet med minst 15 procent. Testet igår var en försmak på hur det kommer att fungera när vi kan ta emot de längsta tågen i Sverige här på terminalen, säger Keld Pedersen, vd på APM Terminals, i en kommenter.
Kapaciteten på APM Terminals centralharpa beräknas öka med 50 procent vid årsskiftet.