23948sdkhjf

Åkeriföretagen tillskriver Transportstyrelsen

Sveriges Åkeriföretag har i dagarna skickat en skrivelse till Transportstyrelsen angående gällande företagskontroller. I skrivelsen lyfter Sveriges Åkeriföretag bland annat vikten av att Transportstyrelsen måste komplettera med egen utredning för att ha stöd i gällande bestämmelser för att påföra sanktionsavgifter för företag.
Sveriges Åkeriföretag instämmer till fullo med de huvudsakliga målen för regelverken som rör kör- och vilotider; god trafiksäkerhet, att upprätthålla konkurrens och att skapa en god social situation för förarna. SÅ vill också vara tydliga med att det finns en stor acceptans för detta inom åkerinäringen.
- Målet för Sveriges Åkeriföretag är att hitta lösningar på punkterna som vi anser övertolkningar/missuppfattningar och där domar visar på alternativa tolkningar, säger Tina Thorsell, kommunikationschef i Sveriges Åkeriföretag. Förhoppningen är att Transportstyrelsen ska visa lyhördhet och göra samma bedömningar som SÅ, och dömande instanser.
Sveriges Åkeriföretag menar att Transportstyrelsen alltför ofta ser förbi de övergripande målen och tillämpar regelverket för stelt i förhållande till hur ett åkeriföretags vardag fungerar. Det är av största vikt att de övergripande målen genomsyrar tillämpningen av regelverket samt att tillämpningen genomsyras av rättsäkerhet och förutsägbarhet för företagarna. Sveriges Åkeriföretags mål är att det som är överträdelser ska behandlas i vanlig ordning, medan handlingar som de facto inte ger några konkurrensfördelar eller som inte påverkar trafiksäkerheten ska bedömas mildare. I skrivelsen pekar Sveriges Åkeriföretag på dessa punkter:
1. Transportstyrelsens utredningsskyldighet
2. Beslutsunderlag
3. Dubbelbestraffning
4. Korta förflyttningar av fordon utan kort i färdskrivare
5. Vad som ankommer på transportföretaget samt oskälighetsprövning
6. Proportionalitetsprincipen
7. Obesiktigad färdskrivare
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078