23948sdkhjf

Grön pilot på Green Cargo-lok

Green Cargo och Bombardier labbar med en start-stopp-funktion på ett diesellok, som ska kunna minska bränsleförbrukning och utsläpp med 30–40 procent.
Green Cargo och Bombardier har tecknat ett avtal om utveckling av en start-stopp-funktion på ett lok, för första gången för den svenska järnvägen. Funktionen är motsvarande den som idag finns på moderna bilar, där motorn slås av vid tomgång vid exempelvis rödljus. Avtalet omfattar installation av funktionen på ett av Green Cargos 62 TD-lok, med ambitionen att bredda försöket framöver:

– Vi har nyligen investerat i moderna motorer på 62 av våra större diesellok för att minska vår klimatpåverkan. Investeringen har möjliggjort att vi kan förse våra TD-lok med en start-stopp-funktion. Om systemet uppfyller förväntningarna är vår ambition att förse samtliga TD-lok med funktionen, säger Green Cargos vd Jan Kilström i ett pressmeddelande.

När funktionen är installerad på det första TD-loket kommer den att provköras under under ett år, för att testas under både sommar- och vinterklimat. De stora besparingarna uppnås i och med att den typen av lok ofta går på tomgång uppemot 80 procent av sin driftstid, enligt Bombardier.

– Vi är väldigt glada över det här projektet, som ger betydande besparingar hos vår kund när det gäller bränsleförbrukning och utsläpp men också i form av längre serviceintervaller och ökad livslängd, kommenterar Fredrik Nordström, chef för service och underhåll i Sverige inom Bombardier.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065