23948sdkhjf

50 nya utlämningsställen för tomtens skull

Fyra av tio svenskar uppger att de kommer att julshoppa på nätet i år, och julhandeln på nätet beräknas öka med 6 procent.
Planeringen inför julhandeln är i full gång och totalt beräknas svenskarna julshoppa för 4,3 miljarder kronor i år, jämfört med 4,06 miljarder i fjol, enligt Postnords e-barometer för kvartal tre. I undersökningen uppger 39 procent att de kommer att handla julklappar på nätet, men en andel på hela 28 procent osäkra betyder att den siffran kan bli ännu högre.

För att klara av den höga belastningen öppnar Postnord 50 nya utlämningsställen som kommer att avlasta de befintliga ombuden.

42 procent av konsumenterna uppger att de kommer att handla böcker på nätet, 20 procent ska handla leksaker, 18 procent data- och tv-spel, 15 procent barnartiklar och lika många DVD eller Blue Ray och 14 procent barnkläder.

– Svensk detaljhandel kan öka sin försäljning under julhandeln genom att vara väl förberedda, tidigt synliggöra julen i de digitala kanalerna och satsa på shoppingfenomen som Black Friday och Cyber Monday. Om det inte satsas tidigt är risken påtaglig att svenska konsumenter väljer att e-handla en allt större andel av sina julklappar från utländska sajter, säger Postnords e-handelsexpert Arne Andersson i en kommentar.

E-barometern presenteras av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063