23948sdkhjf

Nu införs kilometerskatt

Sveriges nya regering vill så fort som möjligt införa en avståndsbaserad vägslitageskatt för godstransporter.
Regeringens ambition är att få till skatten under mandatperioden, skriver statsminister Stefan Löfven och klimat- och miljöminister Åsa Romson på DN Debatt:

”Samarbetsregeringen kommer att arbeta för en överflyttning av långväga godstransporter från vägar till järnvägar och sjöfart och satsningarna på järnvägen förstärks därför redan nästa år. Ett arbete påbörjas också omedelbart och skyndsamt med att införa en avståndsbaserad vägslitageskatt som även omfattar utländska åkare. Ambitionen är att detta ska genomföras under mandatperioden. En sådan skatt bidrar till att långväga godstransporter flyttas från lastbil till tåg och sjöfart och bidrar också till schysta villkor inom åkerinäringen”, skriver de.

Syftet är att få ned utsläppen från lastbilar i Sverige och vägslitageskatten är en del av tre reformer som idag presenteras av samarbetsregeringen med Socialdemokraterna och Miljöpartiet samt Vänsterpartiet. Reformerna ska också gynna lokala klimatinvesteringar genom ekonomiskt stöd och medfinansiera ett stadsmiljöprogram för att minska biltrafiken i städerna, bland annat genom satsningar på kollektivtrafiken. På sikt vill man höja skatten för fordon som släpper ut mycket koldioxid:

”Insatserna för att nå en fordonsflotta som är mindre beroende av fossila bränslen behöver intensifieras. Samarbetsregeringen avser därför att införa ett system där mer miljöanpassade fordon premieras vid inköpstillfället genom en bonus. Fordon med höga utsläpp av koldioxid får däremot högre skatt. I avvaktan på att detta kan genomföras behålls en premie till bilar med mycket låga utsläpp av koldioxid.”, skriver Stefan Löfven och Åsa Romson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063