23948sdkhjf

SÅ sågar regeringens argument

Det finns inget rimligt miljöargument för en vägslitageavgift, då det ofta saknas alternativ till lastbilstransporter, menar Sveriges Åkeriföretag.
Regeringens klargörande om sina planer på en vägslitageavgift kom inte som någon överraskning, konstaterar Sveriges Åkeriföretag i ett pressmeddelande. Dock sågar man regeringens miljöargument och menar att 80 procent av lastbilarna kör sträckor kortare än 30 mil och ofta inte kan ersättas av något annat trafikslag.

– Vi ser inga tydliga miljövinster med denna lösning, endast transportfördyringar. Det går fortfarande inte att köra tåg till vare sig sjukhusens kök eller våra äldreboenden. Satsa istället på att offentlig sektor går före och köper sunda, klimatsmarta, trafiksäkra och socialt hållbara transporter, säger Rickard Gegö, vd för organisationen.

Han ifrågasätter också starkt varför man väljer att undanta privatbilismen i förslaget om en vägslitageavgift, trots att det är yrkestrafiken som ständigt jobbar mot effektivare transporter. Bland annat genom att gå över till längre och tyngre transporter.

”I presentationen påstås att tunga fordon inte minskat utsläpp i samma takt som personbilen. Det stämmer inte. De senaste 15 åren har utsläppen från tunga fordon minskat med nästan 90 procent. Däremot har antalet transporter ökat”, konstaterar SÅ som tillsammans med Transportgruppen och Transportarbetareförbundet håller på att utreda effekterna av en kilometerskatt.

– Vi verkar på en internationell marknad. Det är viktigt att utveckla Europagemensamma system. Att skapa ett eget system blir kontraproduktivt och väldigt kostsamt. Är det ekonomiskt försvarbart att genomföra – det återstår att se, menar Rickard Gegö.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063