23948sdkhjf

Regeringen glömmer 74-tonsfordon

Den nya regeringen glömmer helt frågan om att tillåta 74-tonsfordon på svenska vägar i den nya budgetpropositionen.
Den avgående alliansregeringen tog tidigare i år initiativ till att tillåta lastbilar med en totalvikt på upp till 74 ton på det svenska vägnätet. Men i den röd-gröna regeringens budgetproposition som presenteras idag saknas en fortsättning:

”Alla transportslag behöver effektiviseras utifrån sina förutsättningar. Detta är särskilt angeläget i en situation där den röd-gröna regeringen ökar beskattningen av transporter” skriver Näringslivets Transportråd i en kommentar och syftar på den så kallade avståndsbaserade vägslitageskatt som ska införas. Skatten har fått kritik för att den är just avståndsbaserad – och inte utsläppsbaserad – och kommer att fördyra transporterna och därmed slå mot konkurrenskraften för svensk industri.

”Särskilt hårt drabbas svensk råvarubaserad spetsindustri i branscher som är stora köpare av vägtransporter och med verksamhet på platser där alternativa transportmedel saknas”, konstaterar Transportrådet.

Den svenska industrin drabbas också hårt av det nya svaveldirektiv som träder ikraft vid årsskiftet, vilket kommer att öka bränslekostnaderna kraftigt för sjöfarten och fördyra transporterna.

”Den tidigare regeringen tog förra året initiativ till vissa satsningar 2014–2016. I budgetpropositionen för 2015 finns endast ett fullföljande av den tidigare regeringens inledda åtgärder.Totalt beräknas kostnaden för svenska transportköpare på grund av svaveldirektivet vara i storleksordningen 4–7 miljarder och de åtgärder som hittills gjorts för att underlätta omställningen står inte i proportion till kostnaderna för svaveldirektivets genomförande” menar Näringslivets Transportråd.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062