23948sdkhjf

Första transportdebatten med nya politiska eliten

På Detaljhandelns Logistikdag i Stockholm den 27 november sker den första debatten mellan den nya politiska eliten och transportbranschen. I vägavgiftsdebatten medverkar trafikutskottets nya ordförande Karin Svensson Smith (mp), storåkaren Ulf Jönsson i Helsingborg, Svensk Handels Joachim Glassell och Sveriges Åkeriföretags Tina Thorsell.
Ulf Jönsson, vd och ägare till välkända Börje Jönsson Åkeri i Helsingborg, välkomnar regeringens planer på införande av vägavgift för lastbilar. Ulf Jönsson deltar i debatten på Detaljhandelns Logistikdag i Stockholm den 27 november.
- Det är en självklarhet att alla som använder våra vägar ska vara med och betala för det, säger Ulf Jönsson till Transport & Logistik Idag/Transportnet. Dagens vinjettsystem innebär i praktiken att det enbart är de svenska åkarna som betalar. Det är inte rättvist.
Av det skälet förespråkar Ulf Jönsson införande av en konkurrensneutral vägavgift som innebär att även lastbilar och åkerier från andra länder ska betala när de trafikerar det svenska vägnätet.
- En konkurrensneutral vägavgift har flera syften, säger han. Dels är den ett hjälpmedel för att bidra till ordning och reda i åkeribranschen, dels är den ett sätt att styra företag från att alltid tänka på lägsta pris till att även ha klimatet och arbetsförhållandena i åtanke. Det är även ett sätt att finansiera det eftersatta underhållsarbetet av våra vägar samt polisens kontroller av yrkestrafiken.
Detaljhandelns Logistikdag uppmärksammar också att det under hösten har skett incidenter mot lastbilar och chaufförer som har levererat varor till Stockholmsförorten Rinkeby. Detta har medfört att vissa transportföretag av säkerhetsskäl har stoppat leveranser till detta område.
DB Schenkers säkerhetschef Jonny Ståhl berättar på Detaljhandelns Logistikdag om de rån och överfall som tidigare i höst skedde mot bolagets lastbilar och chaufförer vid varuleveranser till Stockholmsförorten Rinkeby. Genom samverkan mellan berörda parter fungerar dessa leveranser nu åter på ett normalt sett.
Svensk Handels säkerhetschef Per Geijer redogör för handelns utsatta situation och att konstaterar att det är en överlevnadsfråga för handlarna att leveranserna fungerar till varje butik, i varje stadsdel. Transporterna måste säkerställas, frågan är bara hur de kan göra det? Och hur kan varuägarna hantera de risker som finns?
Anmäl dig till Detaljhandelns Logistikdag redan i dag på www.detaljhandelnslogistikdag.se
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079