23948sdkhjf

Logistiken kärnan i julhandeln

Den alltmer digitaliserade julhandeln kräver mer komplexa logistiklösningar. Sju av tio handelsföretag uppger att logistiken är viktig för att nå framgång i jul.
Det visar en ny undersökning som Postnord Sverige låtit IFS genomföra bland 200 detaljhandelsföretag. Trenden är tydlig: de allra flesta företagen tycker att logistikfunktionen mer än någonsin påverkas av den ökade e-handeln. Främst påverkas nya leveransrutiner och kraven ökar på snabbhet, nya plockrutiner och mer flexibilitet kring förpackningar.

− Konsumentens ändrade inköpsmönster gör att komplexiteten i detaljhandelns logistiklösningar ökar. Bekvämlighet är en av de starkaste drivkrafterna för e-handeln och då handlar det om att fullfölja sitt kundlöfte hela vägen fram till slutlig leverans, oavsett var den sker. Företagen kan få konkurrensfördelar genom att få till sina erbjudanden i flera försäljningskanaler via så kallad Omnichannel, säger Jan Jakobsson, detaljhandelsspecialist på Postnord, i en kommentar.

− De nya konsumtionsvanorna innebär även att logistiken blir en allt större utmaning för detaljhandelsföretagen. Det märks hos PostNord där volymerna förväntas öka kraftigt när det gäller palleveranser till butiker.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079