Klubbat om klampning
Beslut om möjlighet till klampning och en sanktionsavgift – troligtvis i prisklassen 40 000 kronor – för otillåten cabotage har nu fattats i riksdagen.
– Vi är så klart mycket nöjda att det nu finns riktiga verktyg att stoppa de som bryter mot lagar och regler. Våra seriösa åkeriföretagare kan nu se lite hoppfullare på framtiden, kommenterar Sveriges Åkeriföretags vd Rickard Gegö.
– Nu är det upp till bevis, och nu är det bråttom att regelverket införs, resurser fördelas samt att rättsväsendet utbildas. Inga fler ärenden ska hamna i papperskorgen. Inte minst med tanke på de senaste dagarnas protestaktioner.
Från och med den 1 januari 2015 krävs det också att taxibolag kan meddela högsta pris för resan vid bokning av en taxiresa.
– Jag är glad att vi har kunnat samla trafikutskottet kring åtgärder som leder till en transportbransch med tydliga spelregler som skyddar seriösa åkeriföretag från osund konkurrens, säger Johan Andersson, riksdagsledamot och ledamot i trafikutskottet.
– Debatten i riksdagen visar ett enigt Trafikutskott som demonstrerar god insikt i branschens frågor. Både Sveriges Åkeriföretag och Trafikutskottet vill titta vidare på ytterligare skärpningar, med exempelvis höjning av sanktionsavgifter. Så helt framme är vi inte, säger Rickard Gegö.