23948sdkhjf

Hård press orsakar skador

Närmare 3 av 4 tunga lastbilar kör för fort, ett tecken på en alltmer pressad situation i branschen. Stressen leder till olyckor – som många gånger skulle kunna förebyggas.
Varje år undersöker Trafikverket hur stor del av yrkestrafiken som bryter mot hastighetsbegränsningarna. Fjolårets undersökning visade att drygt 70 procent av yrkeschaufförerna körde för fort. Tunga fordon är inblandade i en mycket stor del av de trafikolyckor som inträffar. Men det totala antalet incidenter är betydligt större än så, och lejonparten handlar som tur är om händelser utan personskador.

På Ekrady Åkeri med fem anställda som kör för GLC, Göteborgs Lastbilscentral, har man märkt ett tydligt samband mellan stress och olyckor. Och även om man i det egna åkeriet har lyckats undvika allvarliga personskador så har man sett branschkollegor som haft betydligt mer otur. Javad Ekrady, vd och ägare till Ekrady Åkeri, började med stöd av Arbetsmiljöverket att jobba med frågan på allvar för cirka ett och ett halvt år sedan.

– Hela åkeribranschen är hårt drabbad av skador. Man kan aldrig komma ner på noll, men jag märkte snabbt när vi började jobba på rätt sätt, att vi har kunnat minska vardagsskadorna, säger Javad Ekrady.

Så man granskade bakavlyft, hanteringen vid terminaler och lager och började fundera över förebyggande åtgärder. Inför varje ny körning gör man idag en översyn där man tittar på varje stopp för att ringa in de farligaste punkterna. Det kan handla om allt från korta tidsfönster till dåliga lastbryggor.

– Vi ska vara snabba när vi är hos kund och lastar och lossar, men det måste finnas en policy som gör att man ändå jobbar säkert. Det spelar ingen roll hur stort eller litet åkeriet är.

Och det står klart att enligt den nya arbetsmodellen med handdatorer och gps, blir varje moment ett stressmoment för de anställda, som ofta känner sig jagade.

– Det måste börja redan hos den som köper in godset. Den vinsten jag gör genom att stressa upp en chaufför, är det verkligen kvalitet? Kvalitet är mer värt på längre sikt än bara det lägsta priset, menar Javad Ekrady.

Och så även för åkeribranschen:

– Färre skador på lastbilarna tjänar vi mer på än vad vi någonsin kan köra in. Börjar vi inte jobba så här kommer vi att ha ett helvete längre fram. Vi har helt enkelt inte råd med extrabilar och extrapersonal.

Just stressen leder många gånger till att föraren glömmer någonting, till och med de mest grundläggande lastsäkerhetskontrollerna.

– Det går att minska skadorna med ett säkrare beteende i trafiken, konstaterar Ari Salo, Account Manager Yrkestrafik på Trygg-Hansa.

Förarens beteende i trafiken påverkas dels av väglaget och trafiksituationen, men även av till exempel stress eller tidspress, trötthet och hur man mår privat. Långa arbetspass förhöjer risken för olyckor ytterligare.

– Att som förare vara medveten om vad som påverkar sitt beteende i trafiken och vad som är riskbeteende för just dig, är ett framgångsrikt att minska skadorna på, menar Ari Salo.

Trygg-Hansa arbetar sedan några år tillbaka med ett verktyg, Trygg-Hansa Förarkompetens, som ger en riskprofil av varje förare och förslag på åtgärder för att minska risken för skador. Tanken är att titta på vilka de riskabla situationerna är och titta närmare på just dem.

Det allt högre trycket på leverantörsledet tycks dock snarast vara en del av en samtidsproblem, med kort framförhållning och krav på exempelvis just in time-leveranser.

– Skadefrekvensen ökar i och med stressen – och det går att undvika med ett annat tempo. Problemet är att godset helst ska vara ute igår när det beställdes idag, inte minst på anläggningssidan, konstaterar Ari Salo.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063