23948sdkhjf

Stopp för gods på Verköbanan

Godstrafiken mellan Karlskrona och Verköhamnen stoppas fram till september 2015, då man inte lyckats nå de volymer som krävs.
Förväntningarna var skyhöga när Verköbanan mellan Karlskrona och Verköhamnen började användas för godstrafik i våras, i samband med den pampiga invigningen av den intermodala terminalen i Karlskrona Baltic Port. Nu ställs tåget in på grund av otillräckliga volymer.

– Vi stannar tåget för att vi inte kan fylla det. Det finns flera olika tråkiga anledningar till att det inte har gått som vi hade tänkt, som låga oljepriser, nya skärpta svavelregler och extremt billig arbetskraft som kör lastbil, säger Christer Kjellberg, huvudprojektledare och verksam i Stena Lines fraktledning, till Transport & Logistik Idag/Transportnet.

Den intermodala lösningen i Verköhamnen startades upp gemensamt av Green Cargo, Stena Line och Logent. Tanken var att tågen skulle gå två gånger om dagen efter upprustningen av banan, som enligt lokala medier har kostat kommunen 60 miljoner kronor. Men kundunderlaget har inte varit så stort som förväntat.

– Nu har vi i konsortiet tagit ett beslut om att stoppa, konstaterar Robert Gustafsson, chef för tillväxtförsäljning på Green Cargo

– Det vi haft problem med är fyllnadsgraden. Visst hade vi räknat med att det skulle ta lite tid – det tar tid att ställa om från exempelvis lastbil till tåg och det behövs exempelvis huckepack-trailers. Men även om vi har haft en viss uthållighet, hade vi väntat oss en högre beläggningsgrad under senare delen av året.

Initialt är godstrafiken på Verköbanan stoppad fram till september. Tanken, från såväl Stena Line som från Green Cargo och Logent, är dock att man ska kunna komma igång med tåget igen – om man ser att det finns ett reellt kunderunderlag och inte bara välmenande intresseflaggningar.

– Alla tre parterna har investerat i det. Vi har gjort marknadsbedömningar på det och trodde att vi skulle kunna få upp fyllnadsgraden i en snabbare takt än vad vi kunde. Men så fort vi har knutit till oss några baskunder så kan vi köra igång igen, menar Robert Gustafsson.

– Vi kan inte pumpa in pengar i något som inte bär. Vi kan i dagsläget inte riktigt se hur vi kan kan vända trenden, men vi har någon slags plan B, menar Christer Kjellberg.

– Självklart hoppas vi på att vi får se en ljusning framöver. Men det är bättre att stanna i tid och köra igång när vi har volymerna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078