1 av 5 drar ner på julklappsköp på nätet
Nära en femtedel, 17 procent, av de svenska konsumenterna uppger att de kommer att handla färre julklappar på nätet i år, jämfört med i fjol.
– Det förvånar mig faktiskt att nära en femtedel planerar att handla mindre online i år. Jag hävdar att det beror på att delar av köpupplevelsen och leveransprocessen fortfarande väcker viss frustration hos konsumenten. Vi måste ta konsumenternas förväntan på allvar och erbjuda service på mottagarnas villkor – när och på det sätt som de själva väljer. Valfriheten är väldigt central, säger Johan Holgersson, e-handelsexpert och Commercial Director på Bring, i en kommentar.
Att själv få välja leverans viktigt för svenska e-konsumenter. 23 procent av de svenska e-konsumenterna vill ha sina paket till den egna brevlådan och 17 procent föredrar hemleverans. 59 procent uppger att de helst hämtar ut paket på ett utlämningsställe.
– Vi kan konstatera att svenska julshoppare tycker om att handla enkelt och bekvämt. De sparar tid och slipper köa när de klickar hem varorna och många gillar också tanken på att få julklapparna hem. Kring jul, när tiden är knapp, står bekväm handel högt i kurs för svenskarna, säger Johan Holgersson.