23948sdkhjf

Unikt logistiksamarbete ger frukt

Flera svenska städer samarbetar kring citylogistik – en unik satsning i Europa. På torsdagen möttes Stockholm, Göteborg och Malmö för att inspirera.
– I den här debatten – inte minst i det politiska läge som uppstått – behövs det konkreta förslag som kan påverka de politiker som ska fatta besluten i de här frågorna, konstaterade Svensk Handels vice vd Yvonne Ingman när Svensk Handel och Transportgruppen tillsammans lanserade en konkret handbok för citylogistik.

På plats fanns även representanter från Sveriges tre storstadsregioner, för att dela med sig av sina erfarenheter av arbete med citylogistik.

Göteborg har gått i bräschen på området citylogistik i Sverige. Nu ser man att de stora fastighetsägare som man började prata citylogistik med i Göteborg för åtta år sedan, plockar med sig tänket även till Stockholm.

Genom tydliga regelverk har man lyckats få bukt med trängseln i city i Göteborg. Man jobbar bland annat med ett tidsfönster mellan klockan fem och tio på morgonen, då i princip alla varor levereras.

Tidigare hade man runt 100 obehöriga transporter om dagen i city, eller 500 i veckan. Idag har man lyckats få bort 95 procent av de obehöriga transporterna.

– I Göteborg har vi funderingar på att stänga av hela stadskärnan för trafik. Det finns system i Europa som har varit väldigt lyckade – där bara blåljus och distribution rullar på gatorna, berättar Magnus Jaderberg på Göteborg stads gatukontor.

Man pratar också om att släppa in godset i kollektivtrafikfält där det finns en trängselproblematik. Inte för city, men kanske för ringleder, ligger ett försöksprojekt i pipeline.

– Transporter och infrastruktur är ständigt på agendan. Men citylogistik är ett riktigt hett ämne just nu, då urbaniseringen och förtätningen av städer – inte bara i Sverige, utan i hela världen – gör att frågan om transporter i och nära stadskärnor blir än mer aktuella, framhöll Transportgruppens vd Peter Jeppsson.

I Stockholm pratas det just nu mycket nattliga leveranser, med tanke på stadens och Lidls försök med dagligvarudistribution till tre citybutiker nattetid. Men överhuvudtaget har frågan lyfts:

– Jag har märkt en skillnad. Plötsligt är det mycket fokus på leveranstrafiken. Den har varit för dåligt prioriterad tidigare, konstaterade Erik Levander på Stockholms stad.

– De lätta lastbilarna ökar i city, medan de tyngre står stilla. Nu inför vi fler lastplatser som är vikta för tunga lastbilar för att få till effektivare distribution i city.

I Malmö har man börjat ta tag i godstrafiken genom att samverka med externa aktörer.

Nu pratar man om godstrafik som ett trafikslag på samma sätt som övriga trafikslag. Det är ingen hemlighet att godstrafiken varit lite styvmoderligt behandlad fram till nu, men nu är resan påbörjad, framhöll Max Hanander från Malmö stad.

Och underströk det viktiga i att cityhandeln konkurrenskraft är något som varje stad måste hantera och balansera för att behålla hela staden levande.

– Det pratas för lite om att att transporterna fungerar och blir effektivare – och att det är en förutsättning för, och inte en följd av, tillväxten, slog Peter Jeppsson fast.

– Inför framtiden måste jag säga att jag tycker att begreppet kollektivtrafik för gods är ett väldigt intressant begrepp.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094