Svenskt järnvägsunderhåll ligger efter
Järnvägsunderhållet i Sverige är inte lika slimmat som i andra länder och kan bli effektivare, konstaterar VTI efter en jämförelse.
En central del handlar om funktionskrav som ersätter krav på vilka åtgärder som ska genomföras, ett område på vilket Nederländerna kommit väldigt långt i sina kontrakt.
– Det innebär exempelvis att kravet på ett visst antal inspektioner av rälsskarvar släpps eller specifikationen av åtgärder för att byta och följa upp ett växelbyte inte finns annat än som en rekommendation. Istället fokuserar man på exempelvis punktlighet, säger Johan Nyström, forskare på VTI i en kommentar.
Syftet med studien har varit att skapa ett underlag inför Trafikverkets arbete med att utveckla avtalen med underhållsentreprenörerna på den svenska järnvägen. Sedan järnvägsunderhållet i Sverige successivt konkurrensutsatts under de senaste tolv åren har kostnaderna sänkts med minst 10 procent, trots bibehållen kvalitet.
– Det kan, trots den goda utvecklingen, finnas ytterligare förbättringar att göra, säger Johan Nyström
– Även om det kan finnas anledning att förändra den svenska utformningen så har vi i den här studien inte analyserat om det är att föredra.