Sandahlsbolagen förvärvar Milles
Sandahlsbolagen med huvudkontor i Värnamo förvärvar Milles Åkeri med 135 anställda av Sture och Gerd Hollström som har ägt och drivit bolaget via Milles Transport. Affären blev klar på fredagen, den 19 december 2014. Därmed stärker Sandahlsbolagen sin ställning när det gäller intermodala och landsvägsbundna godstransporter mellan mellersta och övre Norrland och södra och västra Sverige.
Det är Sandahlsbolagens dotterbolag Sandahls Goods & Parcel som förvärvar Milles Åkeri.
- Vi genomför affären då vi ser synergier med vår befintliga verksamhet i våra dotterbolag Sandahls Goods & Parcel AB samt Real Rail AB, säger Thord Sandahl, vd och koncernchef i Sandahlsbolagen till Transport & Logistik Idag/Transportnet. Synergierna finns i den intermodala trafiken mellan norra och södra Sverige som bedrivs på uppdrag av DB Schenker.
Sandahls Goods & Parcel är en av DB Schenkers största transportörer i den svenska inrikestrafiken medan järnvägsoperatören Real Rail, som också ägs av Sandahlsbolagen, förfogar över lösningar för flera dagliga intermodala avgångar mellan södra och norra Sverige. De största kunderna till Real Rail är bland andra DB Schenker, Sandahls Goods & Parcel och Milles Åkeri som efter den här affären ingår i Sandahlsbolagen.
Milles Åkeri har kontor i Skellefteå, Umeå, Örnsköldsvik, Sundsvall och Göteborg och bedriver linjetrafik för DB Schenker. Bolaget har ett antal linjer mellan de tre norrländska landskapen Västerbotten, Ångermanland och Medelpad och Västkusten. Bolaget har 135 anställda, närmare 100 lastbilar och en årsomsättning på cirka 170 miljoner kronor per år.
Värnamobaserade Sandahlsbolagen har omkring 500 anställda och har en årsomsättning på cirka 1,4 miljarder kronor, varav Sandahls Goods & Parcels står för 300 miljoner i omsättning och 200 anställda.
- Vi ser Sandahlsbolagen som den perfekta köparen då båda bolagen redan i dag samarbetar med DB Schenker samt att linjenäten kompletterar varandra, säger Olof Degerfeldt, styrelseordförande i Milles Åkeri. Strukturaffärer som ger ökad effektivitet är nödvändigt, inte minst med tanke på den ökade konkurrensen från Europas låglöneländer.