23948sdkhjf

Transportstyrelsen ska göra fler fartygsinspektioner

Den 1 januari 2015 började nya regler i ett EU-direktiv att gälla som innebär att gränsen för den högsta tillåtna svavelhalten i fartygsbränsle sänks kraftigt i bland annat Östersjön. För att kontrollera att de nya reglerna följs planerar Transportstyrelsen att utöka antalet inspektioner av fartyg som trafikerar svenska vatten.
Svaveldirektivet innebär att den högsta tillåtna svavelhalten i marina bränslen sänks inom svavelkontrollområden (SECA, Sulphur Emission Control Area) från dagens 1,00 viktprocent till 0,10 viktprocent. SECA-områden är Östersjön, Nordsjön, Engelska kanalen och Nordamerikas kustområden. Det innebär alltså att fartyg som trafikerar svenska vatten berörs. Skärpningen började gälla 1 januari 2015.
Det finns olika sätt för fartyg att följa reglerna inom SECA. De kan
• byta till lågsvavligt bränsle (till exempel MGO, Marine Gas Oil))
• installera reningsteknik (så kallad skrubber)
• använda alternativa bränslen (till exempel flytande naturgas och metanol).
– Eftersom alla tre sätten innebär högre kostnader jämfört med att köra på tjockolja finns det ekonomiska drivkrafter att bryta mot reglerna, säger Ingrid Cherfils, sjö- och luftfartsdirektör på Transportstyrelsen. Därför är det viktigt med en verkningsfull och effektiv tillsyn både svenska och utländska fartyg som trafikerar svenska vatten.
Transportstyrelsen ansvarar för tillsynen av reglerna kring svavel i marint bränsle. Sverige gör redan idag ett stort antal inspektioner gällande svavelinnehåll i marint bränsle. I dessa insatser ingår dokumentationskontroller ombord på fartyg och bränsleprover. I en dokumentationskontroll ingår exempelvis att kontrollera bunkerkvitton och att fartyget skiftat bränsle före inträde i svavelkontrollområdet. För att följa upp hur de fartyg som trafikerar svenska vatten lever upp till kraven kommer antalet tillsynsinsatser att öka jämfört med dagens nivå.
Transportstyrelsen har även påbörjat upphandling av två handmätare. Dessa handmätare ska användas på plats ombord på fartyget och ger en snabbanalys av oljeprovet.
Sverige har dessutom under flera års tid finansierat forskning av teknik som möjliggör att upptäcka om fartyg kör på felaktigt bränsle redan innan de går in i hamn och det är möjligt att ta oljeprov. Transportstyrelsen följer utvecklingen för att i framtiden även kunna använda sig av uppgifter från utrustning som tillämpar den nya tekniken.
Vid sidan om tillsynen av fartygen behövs ett fungerande sanktionssystem. Sverige har idag ett sanktionssystem för svavelöverträdelser som bygger på straffrättsliga grunder. Regeringskansliet bereder också möjligheterna att införa en administrativ sanktionsavgift för överträdelser.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078