Längre fordon istället för räls på rulle
– Skogsindustrierna är en av Sveriges absolut största köpare av transporter, säger Skogsindustriernas vd Carina Håkansson. Varje dag genomförs tusentals sådana över hela landet varje dag på bil, järnväg eller via båt. 80 procent av vår produktion går på export och vi vill kunna fortsätta växa och transportera mer, och då är infrastrukturen avgörande för våra möjligheter.
– Vårt problem är dels att vi inte kan transportera mer på järnväg, utrymmet är bokstavligt talat fullt, dels att det inte finns järnväg ut på skogsvägarna där vi hämtar våra varor, säger hon. Det finns tyvärr inte räls på rulle. Lastbilar är vår lösning, därför är det mycket märkligt att regeringen, däribland MP verkar vara helt emot att tillåta tyngre och längre lastbilar. Lastbilar som kan ta 74 ton finns redan i Finland, vår största konkurrent.
Carina Håkansson framhåller att längre fordon inte bara ger högre effektivitet och kapacitet, de minskar också miljöbelastningen.
- Varför inte i Sverige?
Carina Håkansson ritade frågan direkt till Karin Svensson Smith, ordförande i Trafikutskottet, som inte var sen att svara.
– Varje gång vi har tillåtit längre lastbilar i Sverige har det skett på bekostnad av järnvägen, säger Karin Svensson Smith. Vi har idag långa och många lastbilar, men väldigt korta tåg. Vi måste hitta system som fungerar hela vägen och som gör att vi utvecklar en bioekonomi och inte håller fast vid vår oljeekonomi.