23948sdkhjf

Redare och sjöfolk vill ha Blå skatt

Sveriges Redareförening, Seko sjöfolk och Sjöbefälsföreningen uppvaktade nyligen infrastrukturminister Anna Johansson, för att presentera sitt nya gemensamma initiativ, Blå skatt, för införandet av tonnagebeskattning.
Enligt de tre organisationerna gör en Blå skatt det möjligt för sjöfarten att växa i Sverige. Frågan är högaktuell då den tillsatta utredningen ska presentera sina slutsatser den 6 februari 2015.
– Att införa en blå skatt i form av tonnageskatt– är ett ömsesidigt intresse för rederier och fackliga organisationer inom sjöfarten, säger Pia Berglund, vd i Sveriges Redareförening. En sådan satsning gynnar hela Sverige och stärker svensk konkurrenskraft. Genom att skapa möjlighet för våra sjöfartsföretag att välja den Blå skatten kan svensk sjöfart växa på samma sätt som sjöfarten växer i övriga Europa. Det skulle gynna inte minst de mindre företagen att våga investera i nya svenska fartyg. Detta leder till fler jobb inom hela den maritima näringen och ett stort bidrag till svensk ekonomisk tillväxt.
Efter många vändor i riksdagen tillsatte den förra regeringen en utredning om hur Sverige kan införa en tonnageskatt som redan finns i övriga Europa. Utredningen ska presentera sina slutsatser den 6 februari men redan idag uppvaktar det Blå skatteinitiativets parter infrastrukturminister Anna Johansson. Med initiativet vill parterna öka medvetenheten om sjöfartens betydelse för jobben, miljön och tillväxten.
– Sjöfarten är viktig för klimatomställningen och för att Sverige ska nå sina miljömål, säger Kenny Reinhold, ordförande för Seko sjöfolk. Godstransporter till sjöss ger mindre klimatpåverkan än vägtransporter. Därför är tonnageskatt – blå skatt – en förutsättning för en klimatsmart infrastruktursatsning på vattenvägen.
Tonnageskattesystemet är godkänt av EU och rekommenderas av EU-kommissionen för att ytterligare stärka Europeisk sjöfarts position.
– Med det Blå skatteinitiativet vill vi medverka till att vända utvecklingen för svensk sjöfart. säger Christer Themnér, vd i Sjöbefälsföreningen. Sjöfarten kan och vill växa istället för att svenska handelsflottan och antalet jobb fortsätter minska. Nu finns möjligheten till en ny tid tack vare tonnageskatten, Erfarenheter från övriga sjöfartsnationer i Europa visar tydligt att införandet av tonnageskatt vänt en nedåtgående trend till ekonomisk tillväxt och fler jobb.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062