Facklig bojkott hotar GCT:s huvudägare
Det norska transportarbetarfacket NTF har varslat om bojkott av Gävle Container Terminals, GCT, huvudägareYilports verksamhet i Oslo hamn från och med 4 februari.
Transport & Logistik Idag/Transportnet har nyligen även rapporterat om att Yilport visar intresse av att ta över driften i Gävle hamn. Yilport är dessutom sedan tidigare huvudägare i Gävle Container Terminal, GCT.
Skälet till den fackliga bojkotten i Oslo hamn är att Yilport vägrar att teckna kollektivavtal med det norska transportarbetarefacket.
- Vi har sedan slutet av november försökt att få till stånd en dialog med Yilport, men de har valt att inte prata med oss, säger förste vice ordförande i NTF, Lars M. Johnsen. Vi trodde att vi fick igång en process i förra veckan då bolaget bad oss att översätta våra kollektivavtal i Oslo hamn till engelska och skickade över dem. Men samma dag som vi fick denna förfrågan, fick vi brev av dem om att de inte vill använda våra fackligt anslutna hamnarbetare för lossning och lastning. Då har vi inget annat val än att varsla om bojkott av bolaget.
Lars M. Johnsen hoppas att Yilport ”tar sitt förnuft till fånga” och sätter sig vid förhandlingsbordet med de fackliga företrädarna.
- Vårt mål är att få till ett kollektivavtal med bolaget, inte att stoppa containertrafiken i Oslo hamn, säger han. Men vi gör det om vi måste.
I brevet till det norska transportarbetarfacket skriver Yilport att de kommer att använda egen personal för lossning och lastning och åberopar en dom i den norska arbetsrätten den 8 oktober 2014.
- Vi partar nu med fackförbund i Norge och andra länder för att diskutera sympatiåtgärder för en eventuell bojkott, säger Lars M. Johnsen. Vi har också tagit upp ärendet med den europeiska transportarbetarfederationen och den internationella transportarbetarfederationen.