23948sdkhjf

Malm – nöjd trots allt

Trafikverkets avgående generaldirektör Gunnar Malm mötte pressen 2 februari – trots all kritik är han både stolt och nöjd med var verket åstadkommit under hans tid.
28 februari i år går nuvarande generaldirektören för Trafikverket i pension. Men ännu är ingenting känt om vem som blir hans efterträdare, rt-forum återkommer så fort något nytt framkommer. Att det kommer att bli en tuff utmaning för den som än tar utmaningen att bli generaldirektör för Trafikverket är säkert – för kritiken mot det har varit omfattande och mycket av den har riktats direkt mot Gunnar Malm personligen.

– Vi har genomfört och genomför den politik som sittande och tidigare regeringar bestämt. Många har riktat kritik mot sådant som politikerna har ansvar för, men som aldrig varit mitt uppdrag, sa Gunnar Malm . Han fortsatte:

– Vi har jobbat under extremt svåra omständigheter och alla ni som tror att underhållsskulden till järnvägen kan lösas med en quck-fix kan jag bara säga: Glöm det. Dessutom är jag kritisk mot fixeringen på järnväg, även vägnätet har en stor underhållsskuld och om vi inte tar tag i den kommer vi snart att stå inför allvarliga problem med vägnätet i glesbygd, det riskerar att drabba såväl näringsliv som resenärerna där.

– Snart lämnar jag Trafikverket, det har varit ett mycket roligt jobb. Det har varit många diskussioner, många känslor men ändå är jag förvånad över att det är ett så enormt stort fokus på järnvägsbristerna som alla uppmärksammat. För vi har gjort oerhörda ansträngningar på att komma till rätta med just järnvägens underhållsskuld. Jag känner mig både nöjd och stolt över det som Trafikverket uträttat hittills, sa Gunnar Malm som alltså har knappt 20 arbetsdagar kvar som generaldirektör.

Det som gjorts är en sak, men det tillförs också i fortsättningen mycket pengar för att underhålla väg och järnväg fram till 2017. Det handlar om i genomsnitt 19,7 miljarder kronor per år; 19,5 miljarder kronor i år, 19,4 miljarder kronor under nästa år och hela 20,3 miljarder kronor under 2017. Totalt alltså 59,2 miljarder kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079