23948sdkhjf

Räls läggs i Hallandsåstunneln

Nu läggs järnvägsrälsen i Hallandsåstunneln som öppnar för trafik den 13 december 2015 – projektet som startade 1992 är äntligen på väg att gå i mål.
−Vi har inlett nedräkningen mot att ha byggt bort Västkustbanans svåraste flaskhals, säger Trafikverkets projektchef Patrik Magnusson .

Projekt Hallandsås bygger ett dubbelspår genom två 8,7 kilometer långa järnvägstunnlar. Dubbelspåret ersätter dagens enkelspår från 1885, som med sin branta lutning och tvära kurvor skapar problem för gods- och persontåg. Projektet Hallandsåstunneln började projekteras 1975 men det skulle dröja till 1992 innan själva tunneldrivningen startade. Då blev resultatet mindre lyckat för att inte säga att det slutade med ett totalt fiasko. Flera rättsprocesser och kostnader på flera miljarder kronor utan att projektet ens kommit igång på riktigt. Hallborr körde fast redan efter 13 meters tunneldrivning, tätningen med Rhoca-Gil några år senare ledde till en miljöskandal och många mer eller mindre experttyckare tyckte att det var lika bra att ge upp, glömma och täppa till tunnelmynningarna.

Men skam den som ger sig, efter 23 år och många bedrövelser så går nu projektet mot sin fullbordan. Och när den öppnas för trafik så innebär det ett stort lyft för tågtrafiken på Västkustbanan. Med tunneln möjliggörs en fördubbling av tågens godsvikt, en ökning av antalet tåg från dagens fyra till 24 per timme, samt att tågen kan köra i 200 km i timmen i stället för dagens 80. De störningar längs med Västkustbanan som uppstår på grund av att tåg fastnar på Hallandsåsen försvinner.

−Dubbelspåret innebär en betydande kapacitetsökning och förbättrad framkomlighet på en av Sveriges viktigaste järnvägssträckor, säger Patrik Magnusson.

Om järnvägsinstallationerna och återstående arbeten
Under våren fortsätter järnvägsinstallationerna i och utanför tunneln. Förutom rälsläggning omfattar järnvägsinstallationerna bland annat elkraft, signal- och telekommunikation. Projekt Hallandsås bygger också nya stationer i Förslöv, Barkåkra och Båstad som ska stå färdiga när tunneln invigs.

Under våren inleds även tester av anläggningen och under hösten sker utbildning av underhålls- och tågpersonal samt räddningstjänst. I samband med att Hallandsåstunneln kopplas in på järnvägsnätet sker under sex veckor före trafikstart en avstängning av Västkustbanan mellan Laholm och Ängelholm.

Hallandsåstunneln blir Sveriges längsta järnvägstunnel. Exempel på installationer i tunneln:

5200 lampor
35 kilometer handräcken
15 400 kabelrännor
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125