23948sdkhjf

Halmstad blir nav i svensk – tysk intermodal trafik

I morgon lördag, den 7 februari, är det premiär för en ny banbrytande transportlänk mellan Lübeck och Stockholm med Halmstad som transportnav. Det handlar om en intermodal trafik fyra dagar per vecka som drivs gemensamt av Hallandshamnar i Halmstad, GN Transport, Bode Spedition och TX Logistik.
- Från Hallandshamnars sida har vi arbetat i ungefär ett års tid för att skapa den här intermodala lösningen som har ekonomiska, effektivitetsmässiga, tidsmässiga och miljömässiga fördelar, säger Emil Vranjancu, kommersiell chef i Hallandshamnar till Transport & Logistik Idag/Transportnet.
Trots att det är Hallandshamnar som samordnar den nya trafiken så används inte sjötransport i någon del av sträckan. Istället används i ett inledningsskede två tågsätt med lok och vagnar som kan transportera semitrailrar, containrar och andra typer av lösa lastbärare. Tåget – med TX Logistik som operatör – går landvägen från Lübeck till Danmark och därefter över Öresundsbron till Stockholm/Årsta via Halmstad.
- Basen i den här intermodala trafiken är transportflöden för varuägare som hanteras av GN Transport i Halmstad och av Spedition Bode i Reinfeld och Lübeck i norra Tyskland, säger Emil Vranjancu. Vi har även god kapacitet att låta fler varuägare, speditörer, åkerier eller andra aktörer transportera sina flöden på det här sättet.
I ett inledningsskede kommer två tågsätt att trafikera den här rutten fyra dagar per vecka.
- Att det här transportupplägget är konkurrenskraftigt och pålitligt framgår tydligt med tanke på att det är gods för dagligvarusektorn som är basen i trafiken, säger Emil Vranjancu. Det handlar alltså om tidsstyrda transporter med krav på hög kvalitet i hela kedjan.
Emil Vranjancu ser en klar fördel i att det är TX Logistik som utför tågdragningen.
- TX Logistik är en tågoperatör som har ett omfattande transportnät i den kontinentala intermodala trafiken, säger han. Det innebär att godset enkelt kan lastas om i Lübeck för vidare intermodal transport till övriga delar av det kontinentala Europa.
Enligt Emil Vranjancu är den nya intermodala trafiken ett slagkraftigt alternativ till sjöfarten med tanke på det svaveldirektiv som nyligen infördes och som påverkar kostnaderna för rederier som trafikerar de områden som berörs av svaveldirektivet.
- Det är nödvändigt för Hallandshamnar att erbjuda varuägare, speditörer och åkerier konkurrenskraftiga och effektiva transport- och logistiklösningar utan att låsa fast sig vid något enskilt transportslag, säger han. Det är en klar fördel att såväl vi som TX Logistik, GN Transport och Spedition Bode har mångårig positiv erfarenhet av intermodala godstransporter.
Enligt Hallandshamnars beräkningar kommer den nya intermodala trafiken att avlasta vägnätet med cirka 10 000 trailerekipage per år. Det innebär såväl miljömässiga som trafiksäkerhetsmässiga fördelar.
Emil Vranjancu ser goda möjligheter att använda den intermodala pendeln även för containervolymer som går via Hallandshamnars terminal i Halmstad.
- Hallandshamnar i Halmstad hanterade 2014 cirka 65 000 TEU, vilket är en ökning med hela 44 procent jämfört med 2013, säger han. Genom den höga flexibiliteten i den nya intermodala trafiken kommer såväl vi som övriga partner i den här trafiken att ha goda möjligheter att knyta till oss ännu fler volymer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078