Göteborgs Hamn får ny direktlinje till Japan
Göteborgs Hamn har fått en ny direktlinje till Japan. Bakom den nya linjen står världens två största containerrederier – MSC och Maersk Line. Svenskt trä och asiatiska livsmedel är exempel på varor som kommer att fraktas på fartygen.
- Vi välkomnar den nya linjen till Göteborg. Japan är en viktig marknad för svensk import- och exportindustri, säger Magnus Kårestedt, vd i Göteborgs Hamn AB.
Japan är Sveriges näst största handelspartner i Asien, efter Kina. Exportcontainrarna kommer främst att lastas med svenska skogsprodukter, stål och industrikomponenter medan importen består av elektronik, bilar, kläder och asiatiska livsmedel.
Transporttiden från Sverige till Kobe i Japan blir 41 dagar. Fartygen i linjen kommer att anlöpa containerterminalen, APM Terminals, varje tisdag.
Bakom den nya linjen står världens två största containerrederier – det schweiziska rederiet Mediterranean Shipping Company och danska Maersk Line.
- Vi tror på den svenska marknaden, säger Lars Rexius, vd i Mediterranean Shipping Company Sweden. Nu har vi både direkttrafik till och från Fjärran Östern såväl som ett brett utbud av andra destinationer i världen via Göteborg.
Direktsjöfart till sjöss innebär att godset inte lastas om på vägen. Däremot anlöper fartygen flera hamnar på vägen. Den nya rutten innehåller flera hamnar som inte tidigare kunnat nås direkt med containerfartyg från Sverige, till exempel de japanska hamnarna Kobe och Yokohama.
Maersk Line har tidigare haft två direktlinjer från Göteborg. När rederiet nu lanserar den nya Japan-linjen väljer de att samla sitt gods på den. Samtidigt lanserar rederiet tre fartygslinjer som kommer att köra i så kallad feedertrafik mellan Göteborgs Hamn och de stora godsnaven på kontinenten.
- En direktservice från Göteborg till Japan har länge varit efterfrågad av våra kunder och vi är väldigt glada att äntligen kunna erbjuda det, säger Susanne Jacobsson, vd i Maersk Line Scandinavia. För att möta behovet på den svenska marknaden, kommer vi att komplettera vårt direktanlöp till Asien med ytterligare tre feeder-avgångar till kontinenten.