Green Cargo på rätt spår
Trots en hård konjunktur för flertalet av Green Cargos kunder och fortsatta höjningar av banavgifterna, så nådde Green Cargo en förbättring av rörelseresultatet med 98 miljoner kronor under 2014. Green Cargo visar dock fortfarande röda siffror – ett minusresultat på -121 miljoner kronor.
– Vi har under året tagit viktiga steg till ett framtida Green Cargo och lyft rörelseresultatet med 98 miljoner exklusive engångskostnader, säger Green Cargos vd Jan Kilström. Vi har lämnat orter med mycket låga volymer och olönsam verksamhet, vi har börjat samlokalisering av stödjande verksamheter och effektiviserat både vår produktion och våra stödjande verksamheter. Färre anställda och färre lok har under 2014 klarat en ökning av transportvolymerna med 2 procent.
Green Cargo nådde även 2014 en punktlighet till kund på 95 procent inom utlovad timme. Punktligheten mäts på alla Green Cargos vagnar till kundens destination, under 2014 ingick 540 000 vagnar i mätningen. En fortsatt prioritering av säkerheten ledde till att antalet olyckor och urspårningar minskade och nådde det lägsta antalet incidenter sedan Green Cargo bildades 2001.
– Den effektivisering och utveckling av vår verksamhet som vi nu är mitt uppe i, är den största förändring som genomförts sedan Green Cargo bildades 2001, säger Jan Kilström. Vi gör vårt i en stenhård konkurrenssituation inte minst med lastbilstrafiken, men politiska beslut om ständigt höjda avgifter för godstågstrafiken motverkar en positiv utveckling för gods med tåg.
2014 i korthet:
Koncernens nettoomsättning uppgick till 4 154 miljoner kronor (4 149) och rörelseresultatet uppgick till -121 miljoner kronor (-368) eller -80 miljoner kronor (-178) exklusive engångskostnader.
Resultatet efter skatt uppgår till -188 miljoner kronor (-382).
Antalet anställda minskade med 121 personer och transportvolymerna ökade med 2 procent.
Nya och förnyade transportavtal har under året tecknats till ett värde av cirka 980 miljoner kronor (730).