Rejäl uppgång för detaljhandel på nätet
Den svenska detaljhandelns försäljning på internet ökade med 16 procent under 2014 och omsatte 42,9 miljarder kronor.
Klart största bransch inom e-handeln är hemelektronik, där 23 procent av den totala omsättningen idag kommer från försäljning på internet. Branschen växte med 17 procent på internet under 2014 och omsatte 10,3 miljarder. Hemelektronik är också den bransch som kommit längst med att få fysiska och digitala försäljningskanaler att samspela. Och det är inför köp av hemelektronik, både i fysiska och i digitala butiker, som konsumenterna gör mest research via internet.
Att ha en attraktiv webbutik som även är mobilanpassad är inte bara viktigt för att sälja varor utan även för att marknadsföra dem. Nästan varannan konsument anger i e-barometern att de inför sitt senaste köp i en fysisk butik först gjorde research på internet. Knappt en av tio gjorde research med sin mobiltelefon i samband med att köpet skedde i en fysisk butik.
- Konsumenter idag är ständigt uppkopplade via sina mobiltelefoner och förväntar sig att kunna handla varor när, var och hur som helst, säger PostNords e-handelsexpert Arne Andersson. De är trygga med att handla från utländska webbutiker och har höga krav på att själva få bestämma hur varorna ska betalas och hur de ska levereras. Det ställer helt nya krav på detaljhandeln. De företag som inte klarar av att snabbt anpassa sig till den digitala konsumenten kommer inte att vara tillräckligt konkurrenskraftiga.
De branscher vars e-handel ökade mest under 2014 var leksaker/barnartiklar (38 procent) och bygghandeln (33 procent). Även sport/fritid (20 procent) och heminredning/möbler (18 procent) ökade sin försäljning kraftigt.
- Konsumenterna köper i allt högre utsträckning otympliga varor och färskvaror på nätet, varor som de vill få levererade direkt hem, säger Arne Andersson. Det kommer ske mycket inom hemleveranser det närmaste året, vilket sannolikt bidrar till att e-handeln även under kommande år når riktigt höga tillväxttal.