23948sdkhjf

Myndigheter samverkar mot social dumpning

Fyra norska myndigheter går nu samman och öppnar ett center i Oslo som ska bekämpa social dumpning och övrig arbetslivskriminalitet främst inom bygg- och transportbranschen.
Transport & Logistik Idag/Transportnet rapporterade nyligen om att Skatteverket tar krafttag för att komma åt de utländska fuskande åkerierna i Sverige. Och i Oslo öppnar nu fyra norska myndigheter ett center som ska bekämpa arbetslivskriminalitet främst i bygg- och transportbranschen. Etableringen av centret – med namnet Norsk Senter mot Arbeidslivskriminalitet - är en åtgärd för att komma tillrätta med arbetslivskriminaliteten i åkeribranschen, byggbranschen och en rad andra näringslivsgrenar.
- Vi kommer att följa upp alla branscher där vi misstänker arbetslivskriminalitet, säger Morten Lien, projektledare för Arbeidstilsynets transportsatsning till Transport & Logistik Idag/Transportnet. I den första omgången har vi fokus på byggbranschen. Arbeidstillsynet har även en stor satsning på gång i transportbranschen under perioden 2015 – 2016.
I förra veckan öppnade Skatt öst, Arbeidstilsynet, NAV-kontroll, Kemneren i Oslo och Oslo polisdistrikt sitt samlokaliserade center i centrala Oslo. Tullmyndigheten deltar också i samarbetet.
Morten Lien säger till Transport & Logistik Idag/Transportnet att det saknas en helhetsöversikt över både aktörer och aktiviteter inom arbetslivskriminalitet. Av det skälet finns en stor osäkerhet om omfattningen av arbetslivskriminalitet.
- Vi erfar dock att det i Norge har uppstått en marknad för varor och tjänster som baseras på låga personalkostnader, där de låga kostnaderna orsakas av brott mot arbetsmiljölagen, säger han. Oftast föreligger indikationer på brott även mot andra regelverk, bland annat skatte- och avgiftsregler. Utsatta branscher är bland andra bygg- och anläggning, transport, renhållning, restaurang, lantbruk, varv och fiskerinäringen.
Morten Lien säger till Transport & Logistik Idag/Transportnet att illegal cabotagetrafik är ett av de största arbetslivskriminalitetsrelaterade problemen inom norsk transportnäring för närvarande.
- Arbeitstilsynet registrerar olaglig cabotagetrafik där chaufförerna kör enligt sina hemländers villkor under längre tid än vad som är tillåtet i Norge, säger han. I de värsta fallen har chaufförerna mycket dåliga löne- och arbetsförhållanden, och de bor i sin lastbil mer eller mindre permanent under tiden de är i Norge. Tullmyndigheterna har under det senaste året noterat att allt fler lastbilsförare kommer från länder i Asien. Dessa chaufförer hämtas in för tillfällig vistelse i EU av enskilda europeiska transportföretag. Troligen hämtas dessa förare in eftersom östeuropeiska förare inte längre är villiga att köra för de dåliga lönerna och anställningsvillkoren som erbjuds.
Morten Lien framhåller att en del större bolag använder sig av underleverantörer för transporttjänster.
- Förutom transportbranschen kan bolag även inom måleribranschen, flyttbranschen och andra delar av tjänstemarknaden vinna kontrakt utifrån anbud som baseras på arbetstagare med sina papper i ordning, där lön och arbetsförhållanden är i linje med norsk lagstiftning, säger han till Transport & Logistik Idag/Transportnet. När uppdraget ska utföras, ställer emellertid andra personer upp, som inte har arbetstillstånd. Personerna som utför jobben får utbetalt mindre lön än och kan arbeta fler timmar än vad som förutsätts i anbudet. Anbudet som bolaget först vann kontraktet på, är med andra ord inte reellt.
Enligt Mortin Lien är utmaningarna inom transportbranschen i stor utsträckning knutna till att det är mobil verksamhet, något som skiljer branschen från andra branscher.
- Det finns också ett genomgående bekymmer om konsekvenserna av ökade utländska transporter på norska vägar, säger han. De internationella transporterna gäller både den lagliga och olagliga delen och bidrar till en ökad låglönekonkurrens och en press på norska transportörer.
Morten Lien befarar att de oseriösa aktörerna inom transporbranschen även hittar andra segment än gods- och linjetrafik.
- Vi erfar att det har uppstått en större press på exempelvis flyttfirmor och budföretag, säger han. Här dominerar lösare anställningsformer, och ofta handlar det om unga, oorganiserade förare.
På Norsk Senter mot Arbeidslivskriminalitet kommer 20 medarbetare från alla de samarbetande myndigheterna att tjänstgöra.
- Centret ska bidra till en ännu bättre samordnad och stärkt insats för datainhämtning, faktainsamling, analys och gemensamma kontroller, säger Ørnulf Halmrast, regiondirektör i Arbeitstilsynet i Oslo.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064