Södertälje Hamn välkomnar farledsutredning
I förra veckan beslutade Trafikverket att finansiera utredning om farleden mellan Landsort och Södertälje, en investering på totalt 35 miljoner kronor. 20 miljoner kommer under 2015 att gå till framtagande av miljökonsekvensbeskrivning, geoteknik, farledsdesign och simulering av den ”nya” farleden. Ett beslut som Södertälje Hamn tar emot med glädje.
- Denna investering av Trafikverket, som vi ser som ett första steg i hela farledsinvesteringen, är ett viktigt beslut i att få Södertälje Hamn att fortsätta växa och dra arbetstillfällen till Södertälje, säger Erik Froste, vd i Södertälje Hamn.
I planeringen för den nya farleden kommer framtida fartyg kunna utgå från ett nytt maximalt djupgående på 11,5 meter istället för dagens 9 meter. Bredden blir fortsatt till Panamax, det vill säga 32,4 meter och den maximala längden 225 meter utan mörker restriktioner. I dag är den 160 meter utan restriktioner och 200 meter med vissa restriktioner.
- En ny farled kommer att säkerställa varuförsörjningen till Mälardalen och Stockholms län på ett miljövänligt, säkert och kostnadseffektivt sätt, säger Erik Froste. Det mesta arbetet kommer att ske under vattenytan, och vattenspegeln kommer i princip att lämnas oförändrad.