23948sdkhjf

13 000 anställda i protest mot PostNords transportupphandlingar

13 558 postanställda protesterar med namnunderskrifter i det så kallade Postuppropet bland annat mot att PostNord tar in fler externa åkerier för pakethantering och transporter. Under den här veckan sker en central beslutsförhandling mellan PostNord och fackförbundet Seko.
Fackförbundet Seko riktar skarp kritik mot att PostNord via pågående upphandling tar in externa åkerier för all pakethantering och distribution i Kungälv, Stenungsund och Tjörn.
PostNord kommer att ta in externa åkerier för all pakethantering och distribution i Kungälv, Stenungsund och Tjörn. Beslutet innebär att PostNord reducerar sin egen fordonsflotta i regionen med sju skåpbilar i Hisings Backa och åtta lastbilar i Göteborg.
Det bör poängteras att PostNords upphandling inte på något sätt är unik. Det är snarare vanligt förekommande bland transport- och logistikföretag att genomföra sådana här upphandlingar.
PostNord genomför under våren en riktad upphandling till etablerade externa åkerier.
Seko rapporterar att det enligt PostNords Göteborgsregion inte ska bli någon övertalighet till följd av förändringen.
Sekos fackliga klubb på PostNord med Patrick Theodorsson, förhandlingsansvarig för Seko i region Göteborg och Claes Söderling, huvudskyddsombud i region Göteborg i spetsen är starkt kritiska till att PostNord minskar sin egen fordonsflotta för att istället ta in externa åkerier. Seko konstaterar att för medarbetare som jobbat länge i PostNord är detta ett företag man inte längre känner igen.
- Det handlar dels om ekonomi, säger Claes Söderling på Seko Posten till Transport & Logistik Idag/Transportnet. Centralt finns beslut om att inte köpa in nya lastbilar och inte fler skåpbilar än nödvändigt. Företaget vill ha en större andel rörliga kostnader som snabbt kan skäras bort om behovet skulle uppstå. Men detta visar också att den ideologi som nu gäller är att egen personal och kvalitet inte längre är lika mycket värt.
Seko framhåller att beslutet riskerar att skapa två läger på arbetsplatserna. Seko konstaterar att PostNord säkrar att entreprenören vid upphandlingen har rätt kompetens, kollektivavtal och så vidare, men frågar sig vad sedan händer sedan, efter det första halvåret och året.
Claes Söderling frågar sig om de chaufförer som då kör fortfarande har kvar yrkeskompetensbevis och om de har rätt lön.
- Samtidigt som PostNord vill att vi ska känna samhörighet och ta till oss nya arbetsuppgifter säljer de ut delar av vår kärnverksamhet, säger han. Är detta bara en början till att sälja ut alla våra jobb till entreprenörer.13 558 postanställda har genom att skriva under Seko Postens upprop för bättre arbetsvillkor gjort ett tydligt ställningstagande. Med gemensamma krafter kommer vi, på alla arbetsplatser, i förhandlingar med arbetsgivaren på alla nivåer och i samtal med politiker, att jobba för en annan utveckling.
Den 5 februari överlämnade företrädare för Seko Posten uppropet med 13 558 namnunderskrifter till PostNords koncernchef Håkan Ericsson och chefen för PostNord Sverige, Anders Holm. Samma dag överlämnades uppropet med namnunderskrifterna även till Karin Svensson Smith (mp), ordförande i riksdagens trafikutskott.
Det så kallade Postuppropet innehåller krav på bland annat bättre arbetsvillkor för de anställda och en ny postlag som tar bättre hänsyn till postens samhällsuppdrag.
Claes Söderling framhåller att PostNord den här veckan kommer att ha en central beslutsförhandling med Seko Posten om utförsäljningen av chaufförstjänsterna i Göteborg.
- Vi kommer även från skyddets sida att genomföra en riskanalys ihop med PostNord för att utvärdera hur våra medlemmar påverkas, säger han.
Per Ljungberg, kommunikationschef i PostNord Sverige, framhåller att PostNord just nu möter en kraftig tillväxt inom paket, pall och styckegods.
- För att möta denna tillväxt krävs stora infrastrukturella investeringar, och vi måste prioritera hårt bland dem, säger han till Transport & Logistik Idag/Transportnet. Våra terminaler och vår utrustning är en väsentlig del i infrastrukturen som vi vill äga själva. Det innebär att vi kommer att investera i lägre takt i egna fordon.
Per Ljungberg framhåller att PostNord under våren kommer att inleda en upphandling inom distribution som riktar sig till åkerier i Sverige.
- Denna upphandling berör bara vår logistikverksamhet, det vill säga transporter med skåpbilar och lastbilar, säger han. Brevbärarbilar berörs inte. Med en större mix av egna och externa fordon får vi ökad flexibilitet för att möta den kraftiga tillväxten inom e-handel och utveckla vår logistikaffär ytterligare.
Per Ljungberg betonar att PostNord samtidigt kommer att vara ett stort åkeri.
- De utmaningar som Seko pekar på i sitt upprop har sin bakgrund i de kraftiga förändringar som sker i vår omvärld, säger han. Den ökade digitaliseringen innebär att våra brevvolymer minskar kraftigt samtidigt som efterfrågan på logistiktjänster ökar i takt med att bland annat e-handeln ökar kraftigt. Vi behöver snabbt anpassa vår organisation för att långsiktigt säkra en hög kvalitet och service gentemot våra kunder.
Per Ljungberg framhåller att kvaliteten är viktigt i allt PostNord gör och man ska kunna lita på att bolaget levererar.
- En anpassning av postlagstiftningen behövs för att ge förutsättningar för att upprätthålla en bra kvalitet även när brevvolymerna faller, säger han.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063