23948sdkhjf

Delade meningar om infrastrukturministerns besked

Sveriges Transportindustriförbund och Sveriges Åkeriföretag har skilda uppfattningar om regeringsbeslutet på torsdagen om skärpta regler för åkerinäringen vilket bland annat innebär att fordon som inte betalar sanktionsavgift omedelbart hindras från fortsatt färd.
Transportindustriförbundet uppmanar regeringen att suspendera – det vill säga skjuta upp - tillämpningen av lagen om överträdelse av cabotageregler tills det tydligare framgår hur lagen ska tolkas och definieras.
- Transportindustriförbundet önskar återigen förtydliga att en transport som utförs i strid med gällande lagar, förordningar och bestämmelser självklart skall lagföras men med hänsyn till både legalitetsprincipen och rättssäkerheten själva olagligheten i transporten först måste styrkas innan så kan ske och ett generellt antagande om att en transport är otillåten enbart om frakthandlingar inte kan visas upp vid vägkant kan inte anses vara förenligt med grundläggande rättsprinciper, säger Tommy Pilarp, förbundsdirektör i Sveriges Transportindustriförbund till Transport & Logistik Idag/Transportnet.
Transportindustriförbundet önskar att tolkning och definition först klargörs, och om så krävs stäms av med EU-kommissionen då det ytterst handlar om tolkning och tillämpning av gällande och tillämplig EU-rätt, innan tvångsåtgärder genomförs vilka annars riskerar att dras tillbaka om EU-kommissionen skulle finna dem strida mot EU-rätten alternativt svenska domstolar i efte-hand vid en prövning skulle underkänna grunden för sanktionsavgiftens utdömande.
- Transportindustriförbundet uppmanar regeringen att suspendera lagens tillämpning till dess klara och tydliga tolkningar av olika bestämmelser har tagits fram, och klara och tydliga riktlinjer för dess tillämpning finns, för att undvika att lagliga transporter på felaktig grund hindras fortsatt färd eller beordras betala en sanktionsavgift, säger Tommy Pilarp. I det arbetet ställer Transportindustriförbundet självklart upp med sin kompetens och sakkunskap.
Sveriges Åkeriföretag välkomnar torsdagens besked från infrastrukturministern om att utebliven betalning av sanktionsavgifter vid väg blir en anledning till att klampa ett fordon. Klampning är ett annat ord för hindrande av fortsatt färd.
- Det ligger helt i linje med Sveriges Åkeriföretags uppfattning och vår bild är att regeringen lyssnat på vår kritik och våra förslag, som stämmer väl överens med det nya lagförslaget, säger Tina Thorsell, kommunikationschef i Sveriges Åkeriföretag. Vi har under lång tid arbetat för skärpta lagar inom en rad områden som rör åkerinäringen. Nu ser vi frukterna av ett intensivt arbete för att få skärpta lagar och vi välkomnar att regeringen går helt på vår linje när det gäller utformning av kvarhållande av fordon, det vill säga, klampning.
Tina Thorsell framhåller att seriösa företagare som kör sunda transporter inte ska köras om av trafikfarliga eller illegala transporter.
- Nu finns ett kraftfullt medel mot detta, inte minst den avskräckande effekten borde vara stor, säger hon. Nu behöver polis och tull få hjälp att få utrustningen på plats samt avlastning på lämpligt sätt för att inte ytterligare tära på de ansträngda resurser som trafikpolisen utgör idag. Att en lag efterlevs är A och O i sammanhanget, annars riskerar det att bli en papperstiger.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.048