Stena först i världen med metanoldrift i fartyg
Nu är det snart halvtid i konverteringen av Stena Germanica som från och med slutet av mars kommer att köras på metanol. Stena Line blir därmed först i världen med att köra en färja på det nya bränslet, som minskar utsläppen av partiklar och svavel med 99 procent jämfört med tidigare använda bränslen.
Konverteringen av Stena Germanica genomförs i polska Gdansk på Remontova-varvet och påbörjades i slutet av januari och pågår fram till slutet av mars. Ombyggnaden finansieras delvis genom EU-initiativet "Motorways of the Seas" och den totala kostnaden uppgår till cirka 22 miljoner euro.
– Ombyggnaden på varvet löper på bra och vi är stolta över att kunna leda utvecklingen i vår bransch, säger Stena Lines vd Carl-Johan Hagman. Vårt fokus har alltid legat på innovation som gynnar både våra kunder och samhället i stort och att bli först i världen med att konvertera ett fartyg till metanoldrift är ett stort steg mot långsiktigt hållbara transporter. Projektet har kunnat genomföras tack vare ett bra samarbete mellan vår tekniska personal, Wärtsilä och Methanex.
Wärtsilä har utvecklat teknik och utrustning för att konvertera motorerna i samarbete med Stena Teknik. Motorn blir efter omställning ”dual fuel” där metanol används som primärt bränsle, medan möjligheten också finns att använda MGO (Marine Gas Oil) som backup.
Utsläppen från metanol ligger på ungefär samma nivå som för LNG (Liquified Natural Gas), men är lättare att hantera och ställer inte samma krav på infrastruktur. Sedan 2005 har Stena Line arbetat på att minska sin miljöpåverkan genom ett energibesparingsprogram, och i snitt har man lyckats minska fartygens energiförbrukning med 2,5 procent om året.