23948sdkhjf

Minskat rörelseresultat för Bring/Posten Norge

Bring/Posten Norge redovisar ett bra resultat för 2014, men märker tydligare än någonsin tidigare effekterna av fallande brevvolymer. Ett antal åtgärder har gett betydande kostnadssänkningar.
Bring/Posten Norge redovisar ett rörelseresultat före engångseffekter och avskrivningar på motsvarande cirka 1,07 miljarder svenska kronor (933 miljoner norska kronor) för 2014, vilket är 192 miljoner norska kronor lägre än 2013. Inom postsegmentet redovisar Posten Norge förlust för 2014.
- Utvecklingen går fort och vi kan inte längre i tillräckligt stor utsträckning kompensera för nedgången i brevvolymer med prisökningar och effektiviseringsåtgärder, utan att det leveranspliktiga erbjudandet ändras, säger Dag Mejdell, koncernchef i Bring/Posten Norge.
Den norska riksdagen – Stortinget – ska behandla förslaget till ny postlag under 2015. Om lagförslaget klubbas igenom medför det Posten Norge nya ramvillkor och ökad handlingsfrihet.
- Detta kommer att möjliggöra att vi kan fortsätta att ställa om verksamheten och stärka oss i mötet med nya kundbehov och ökad konkurrens, säger Dag Mejdell.
Posten Norge redovisar en omsättning för 2014 på motsvarande cirka 28,0 miljarder svenska kronor (24,4 miljarder norska kronor), vilket är en ökning med 3,6 procent jämfört med 2013.
Omsättningsökningen beror på förvärv, ökade paket- och godsvolymer samt valutaeffekter. Logistiksegmentet är under fortsatt tillväxt och 62 procent av koncernens intäkter kommer från logistik. E-handel driver volymerna och koncernen hade en tillväxt inom e-handel på 8 procent under 2014.
- Vi positionerar oss som en betydande aktör på logistikmarknaden, säger Dag Mejdell. Vi har god tillväxt inom både paket och gods.
Den nya stora trenden under 2014 var leverans av matvaror till hushållen. Detta gav en betydligt ökad aktivitet inom hemleveranser, både i Norge och i Sverige.
Bring/Posten Norge arbetar med att samlokalisera terminalstrukturen för post, paket och gods i Norge. Avsikten är att ge kunderna ett bättre erbjudande och samtidigt stärka koncernens konkurrenskraft.
- Innan 2018 ska vi investera 4 miljarder norska kronor i nya gemensamma terminaler för post, paket och gods, säger Dag Mejdell. Det kommer att ge både ökad produktivitet och lägre miljöbelastning.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079