Ministern diskuterade sjöfart med ostkusthamnar
På tisdagen träffade tre representanter för Ostkusthamnar i Samverkan, OHS, infrastrukturminister Anna Johansson för att prata om sjöfartens potential i ett framtida transportsystem. Fokus under mötet låg på att diskutera hur sjöfart kan verka för att säkerställa ett konkurrenskraftigt Sverige och en hållbar utveckling.
OHS fick chansen att presentera att vattenvägarna utgör en redan befintlig infrastruktur som kan användas för att på ett smart sätt avlasta landinfrastrukturen. Sverige står inför stora utmaningar och dagens system saknar den robusthet som krävs.
- Sjöfarten har en självklar roll i den strategi som måste tillämpas för att vi ska klara av framtida transportutmaningar, säger Carola Alzén, vd i Mälarhamnar som ingår i OHS. Genom att lyfta sjöfartens potential kan vi på ett snabbare sätt säkerställa ett hållbart transportsystem.
Gruppen kommer under våren att fortsätta träffa företrädare inom transportsektorn och andra näringar som är beroende av sjöfarten.
- Det känns fantastiskt att sjöfarten får en större roll på den politiska agendan, säger Erik Froste. Vi kommer att fortsätta arbetet under våren i samma takt och ser redan fram emot vår seminarium i Almedalen.
Ostkusthamnar i samverkan är en sammanslutning av tio hamnar som verkar för att sjöfarten ska kunna avlasta landinfrastrukturen och på så vis bidra till ett hållbart transportsystem. Initiativet syftar till att uppmärksamma att dagens ensidiga investeringar i transportsystemet är ohållbara - både avseende miljö, kapacitet och konkurrenskraftighet. OHS vill sticka hål på miljömyterna om sjöfarten. Genom att informera och debattera visar OHS hur sjöfarten kan lösa Sveriges transportsystem.
Följande tio hamnar ingår i OHS
Gävle Hamn
Hargs Hamn
Norrköpings Hamn och Stuveri
Mälarhamnar
Södertälje Hamn
Oxelösunds Hamn
Kvarken Ports – Umeå
Piteå hamn
Stockholms hamnar
Kalmar hamn