Bygget av Ostlänken genererar 19 000 nya jobb
Bygget av den 15 mil långa dubbelspåriga järnvägen Ostlänken genom Östergötland och Sörmland kommer att generera cirka 19 000 nya årsarbeten.
Av en tidigare rapport om Ostlänken framgick att infrastrukturprojektet skapade 13 000 nya arbetstillfällen för bygget av räls, broar och tunnlar. I den nya Sweco-rapporten har man även tagit med byggande av resecentrum och bostäder i bland annat Vagnhärad och Nyköping.
Det kommer framför allt att behövas ett stort antal anläggningsarbetare, men även betongarbetare, takläggare och civilingenjörer.
Det kommer dessutom att behövas ett stort antal maskinförare och lastbilsförare vid byggandet av Ostlänken.
Den 15 mil dubbelspåriga järnvägen Ostlänken blir Sveriges första höghastighetsjärnväg och en bana som väntas bli en betydelsefull del av de nya stambanorna mellan Stockholm – Göteborg och Stockholm – Malmö. Projektet beräknas kosta cirka 35 miljarder kronor.
Entreprenadupphandlingarna kommer igång med start 2016. Byggstart beräknas ske under 2017 och full produktion 2022.
Jätteprojektet för även med sig andra stora uppdrag, till exempel måste godsbangården i Norrköping flyttas.
Enligt planen beräknas Ostlänken öppna för trafik 2028.