Arla skär ner på mjölkdistribution i glesbygd
Mejerijätten Arla behöver spara pengar och drar av det skälet ner på de dagliga leveranserna av mejeriprodukter till lanthandlarna runt om i Skaraborg.
- Arla är ju ett företag som jobbar över hela Sverige och har en lokal täckning, och det är klart att det kostar pengar att ha den geografiska täckningen, säger han till Sveriges Radio P4 Skaraborg. Och nu har de väl rationaliserat och infört lite tuffare krav för volymer för att leverera, helt enkelt.
Ulrika Kullander, chef för kundservice på Arla, säger till Sveriges Radio P4 Skaraborg att det handlar om att varje stopp kostar pengar.
- Och vi behöver också fylla bilarna så vi får en effektivitet i våra leveranser, säger hon. Därmed så kan vi inte stanna vid varje butik som har en liten, liten order. Och vi har det som ansvar att vara så effektiva i alla våra led gentemot våra ägare bönderna.